Het was de afgelopen tijd wat stil rond de livestreamplannen van Twitter. In de tweede helft van vorig jaar deed Twitter allerlei experimenten en sloot het deals om livestreams te verzorgen op het gebied van sport en nieuws. Beiden zijn onderwerpen die perfect aansluiten bij Twitter, omdat het thema’s zijn die veel worden besproken op het sociale medium.
De afgelopen maanden was er echter weinig verdere ontwikkeling op dit vlak. Sterker nog: Twitter raakte zijn belangrijkste streamingrechten die het had, die van de american football-competie NFL, kwijt aan Amazon. Vandaag heeft Twitter echter weer goed nieuws te melden: het internetbedrijf heeft een deal gesloten met persbureau Bloomberg voor het aanbieden voor een 24-uurs nieuwszender. Dat meldt The Wallstreet Journal vooruitlopend op de officiële aankondiging later vandaag.
Breed publiek
Het is niet zo dat de stream simpelweg doorzet wat Bloomberg al op tv uitzendt. De bedoeling is dat de verschillende redacties van Bloomberg ter wereld content gaan maken en dat er ook nieuwsvideo’s, die gedeeld worden op Twitter, te zien zijn op het kanaal. Hoe dat precies wordt ingekleed is nog onduidelijk. Ook heeft de livestream nog geen naam. Wel weet The Wallstreet Journal te melden dat de online nieuwszender vanaf komend najaar te zien zal zijn op Twitter.
Twitter denkt met de samenwerking een publiek te kunnen bereiken dat op dit moment niet betaaldt voor een televisie-abonnement en onderweg wil kijken naar de zender. De baas van Bloomberg laat weten dat de focus ligt op “het belangrijkste nieuws voor een intelligent publiek overal ter wereld” en dat de redactionele focus “breder zal zijn dan onze huidige zender”.
Uit die woorden is af te leiden dat de 24-uurs livestream van Bloomberg ook voor Nederlandse Twitter-gebruikers te zien zal zijn. Uiteraard is de online tv-zender wel Engelstalig en het is afwachten of hij uiteindelijk niet sterk gericht zal zijn op een Amerikaans publiek.