Je ziet de Google Glass-bril nog maar zelden in het wild, maar kennelijk wordt de gadget op sommige plekken nog steeds gebruikt. Bij Boeing, bijvoorbeeld: de vliegtuigmaker gebruikt Google Glass bij de bouw van nieuwe vliegtuigen, aldus CIO. Het apparaat blijkt hartstikke handig bij het uitbouwen van het ‘draadharnas’ van een Boeing-machine.
Dat draadharnas zit zo complex in elkaar, dat hij met de hand door mensen gebouwd moet worden. Daarbij moet steeds een handleiding worden geraadpleegd, die normaal gesproken in een pdf-bestand op een computer zit.
Dankzij de Glass wordt deze gids in de rechter bovenhoek van iemands oog getoond, zodat er niet meer tussen een pc en de werkplek gelopen hoeft te worden. Volgens Boeing wordt een draadharnas nu gemiddels 25 procent sneller in elkaar gezet. De hoeveelheid gemaakte fouten is daarnaast gehalveerd.
Sinds 1995
Boeing experimenteerde trouwens al eens eerder met augmented reality-brillen. In 1995 had het vliegtuigbedrijf al brillen, maar die bleken door de zware batterij, grootte en netwerkbeperkingen op dat moment toch niet zo handig.
Het gebruik van Google Glass binnen Boeing was een pilot (ha), maar de technici blijven de bril graag gebruiken. Wellicht dat ze aan de slag kunnen met de uiteindelijke opvolger van Glass, waar Google op dit moment intern aan zou werken.