Numrush

Bouwbedrijf BAM legt testtraject voor Hyperloop aan in Delft

Het Nederlandse bouwbedrijf BAM werkt samen met Hardt Global Mobility, de start-up die ontstaan is uit het Hyperloop-Team van TU Delft. Samen leggen ze samen een testbuis van 30 meter aan waar onderzoek gedaan kan worden naar het transportsysteem.

Hardt werd begin dit jaar opgericht door een aantal van de oprichters van Delft Hyperloop, de startup ontving begin dit jaar 300.000 euro van de NS. Hun ontwerp voor de Hyperloop-capsule werd in januari eerste op de Hyperloop Pod Competition van SpaceX.

Tim Houter, de CEO van Hardt Global Mobility, zegt tegen Tweakers dat de bouw van de testbuis al begonnen is, al wil hij nog niet zeggen waar het traject ligt en wanneer hij klaar is. Volgende week wordt daar meer over bekend.

De testbuis is de eerste testfaciliteit in Europa en volgens Houter is de afstand voldoende op lage snelheid de systemen te testen. De bedrijven willen samen binnen vier jaar een testbaan van meerdere kilometers hebben.

Hyperloop haalbaar op de Zuiderzeelijn

BAM en Hardt hebben voordat ze de samenwerking startten onderzoek gedaan naar de haalbaarheid  op het traject van de Zuiderzeelijn. Dit is een nog niet bestaand traject tussen Amsterdam en Groningen waarvoor in de jaren ’80 plannen geweest zijn die nooit uitgevoerd werden.

Uit de studie kwam dat er economische haalbaarheid is voor een Hyperloop op dat traject: een Hyperloop is daar sneller, en goedkoper dan een vergelijkbare spoorverbinding.

Plan van Elon Musk

De Hyperloop werd in 2012 geleden bedacht door Elon Musk. Zijn plan bevat een capsule die in een bijna-vacuüm door een buis laat zweven met behulp van magneten. Daarbij kunnen grote afstanden afgelegd worden met snelheden van boven de 1000 kilometer per uur.

Omdat Musk te druk was met Tesla en SpaceX gaf hij zijn plannen vrij, zodat anderen zich bezig konden houden met de ontwikkeling ervan.