Hoe Tinder en Uber werden ingezet tijdens het Brexit referendum

Ondanks dat het reële optie was, toch een kleine schok vanochtend: een meerderheid van de Britten wil uit de EU. De Brexit is een feit. De pond en beurzen storten in, de Britse premier Cameron stapt op en in Brussel is het grote vergaderen begonnen. Wat de gevolgen precies gaan zijn de komende jaren en op de lange termijn, is nog onduidelijk.

Als je de stemresultaten bekijkt dan is er één ding dat direct opvalt: hoe jonger de stemmers hoe meer ze voor blijven stemden, hoe ouder hoe meer ze voor verlaten stemden. Ook in de peilingen was dat al zo: vooral jonge Britten wilden in de EU blijven. Het was voor de zittende regering dan ook essentieel om zoveel mogelijk jonge mensen naar de stembus te krijgen. Hoe ze dat hebben geprobeerd? Met Tinder en Uber.

Forbes publiceerde gisteren -dus nog voor de uitslag bekend was- een stuk over hoe de overheid dit heeft gedaan. Ze hebben advertenties om te gaan stemmen in Tinder en Uber gestopt. Het was een neutrale campagne om er überhaupt voor te zorgen dat jongeren gingen stemmen. Met dus indirect waarschijnlijk een positieve bijdrage aan het aantal blijven-stemmers.

Brainstorm

Het idee kwam voort uit een brainstorm tussen Daniel Korski, een belangrijke adviseur van premier Cameron, en een dertigtal techbedrijven. Tijdens deze meeting, ongeveer een jaar geleden, werden ideeën bedacht om jongeren aan het stemmen te krijgen.

De afgelopen twee maanden kregen gebruikers van Tinder en Uber als resultaat hiervan advertenties te zien. Bijzonder, want beide apps hebben geen advertentiemogelijkheid waar adverteerders een plekje in kunnen kopen. De bedrijven hebben dus actief meegewerkt, waarschijnlijk omdat de Britse regering de techbedrijven goed gezind is met hun beleid.

Tinder Swipe to Vote

In Uber werd simpelweg de vraag ‘Are you registered to vote?’ gesteld. Gebruikers van Tinder kregen een soort quiz met stellingen te zien. Hierdoor konden ze meteen hun kennis bijspijkeren over waar het referendum werkelijk om draaide.

Of de campagnes ervoor hebben gezorgd dat meer jongeren zijn gaan stemmen is onbekend. Het is in ieder geval niet gelukt om een Brexit te voorkomen op deze manier.