Camerabedrijf Snap is meer dan alleen Snapchat

Snap, het bedrijf achter Snapchat, profileert zich bewust als een ‘camerabedrijf’. Die omschrijving gaf het bedrijf zichzelf met de introductie van zijn eerste hardwareproduct: de filmende zonnebril Spectacles.

In de beursaanvraag die het bedrijf gisteren indiende ligt de focus vooral op Snapchat. Maar Snap probeert zijn investeerders ook duidelijk te maken dat het bedrijf meer is dan alleen het sociale netwerk.

Spectacles

‘Onze poging om de camera opnieuw uit te vinden’. Zo worden de Spectacles door Snap omschreven. Volgens het bedrijf is de zonnebril de beste manier om persoonlijke beelden te maken, ‘omdat hij video van een menselijk perspectief schiet’.

De zonnebril werd in september 2016 gepresenteerd. Tot nu toe heeft de hardware, volgens het beursdocument, niet voor ‘significante omzet gezorgd’. Toch ziet het bedrijf de Spectacles als voorbeeld om op een andere manier geld te verdienen. Door het toevoegen van hardwareproducten denkt het bedrijf de concurrentie met andere bedrijven aan te kunnen gaan.

Uit het document blijkt dat Snap het komende jaar in ieder geval meer wil inzetten op de Spectacles. “We zijn van plan om de verspreiding van de Spectacles aanzienlijk te verruimen”, schrijft het bedrijf. Of daarmee ook voor het komende jaar ook een uitrol buiten de Verenigde Staten op de planning staat is niet bekend. Het bedrijf is daarvoor deels afhankelijk van lokale wetten en regelgeving.

Circulaire video

Daarnaast wordt in het document kort aandacht besteed aan circulaire video. Bij dit formaat kan een video zowel staand als liggend bekeken worden. De Spectacles nemen video’s in deze vorm op. “Circulaire video staat voor de evolutie van onze visie op het gebied van mobiele video”, schrijft het bedrijf daarover. Het bedrijf wil daarmee aan geven buiten de gebaande paden te treden.

Snapchat was immers al bekend vanwege zijn herkenbare verticale video’s. Daarmee nam het al afstand van de liggende houding, die als de standaard voor bewegend beeld geldt. Maar circulaire video maakt het mogelijk dat de video op elk apparaat, in elke houding bekeken kan worden.

Daarmee laat Snap zien dat het bedrijf méér wil zijn dan een sociaal medium. Dat is nodig, want concurrent Facebook zit het bedrijf op de hielen. Naast functies in Snapchat ziet het bedrijf, ‘evoluties zoals circulaire video’ en hardware als een uitbreiding van zijn portfolio.

Met name met dat laatste kan Snap zich onderscheiden van Facebook, dat steeds meer functies van Snapchat kopieert in Instagram. Maar ook Facebook richt zich op hardware. Met de overname van Oculus ligt de focus vooral op virtual reality. Een uitbreiding naar andere camera’s, drones, virtual of augmented reality zou voor Snap dan ook een logische stap kunnen zijn.