Het Chinese bedrijf Byton heeft de eerste tien prototypes van zijn elektrische, deels autonome SUV gemaakt. Een aantal daarvan worden voor het einde van 2018 naar de Verenigde Staten gestuurd, om getest te worden. Dat zegt Daniel Kirchert, mede-oprichter en directeur van het bedrijf, tegenover TechCrunch.
Byton werd opgericht door voormalige topmensen van BMW en Infiniti. Tijdens CES presenteerde het bedrijf zijn eerste conceptauto. Deze SUV legt de focus op het interieur. Zo zijn er geen spiegels en deurklinken, maar is er wel een breed scherm dat aan het dashboard hangt.
Volgens Kirchert is het prototype wel ietsjes anders dan het concept. Zo is de hoogte iets anders, evenals de koplampen. Ook is er een extra touchscreen aan het stuur toegevoegd, met een aantal ‘slimme functies’. Verder monitort het voertuig de hartslag, het gewicht, het zuurstofniveau in het bloed en de bloeddruk van de bestuurder.
Proeven
De prototypes worden nu naar de Verenigde Staten gestuurd, waar start-up Aurora ermee aan de slag gaan. De startup werd opgericht door Chris Urmson, Sterling Anderson en Drew Bagnell. De bedoeling is dat de auto getest wordt op zijn level 4 autonoom rijden.
Level 4 autonoom rijden houdt in dat de auto alle taken over kan nemen in bepaalde omstandigheden. Bij de lancering heeft het voertuig echter slechts level 2-mogelijkheden. Dat betekent dat het voertuig deels autonoom kan rijden – bijvoorbeeld sturen en versnellen – maar nog steeds een menselijke bestuurder nodig heeft.
Byton zelf blijft de auto’s ook testen. Die tests gaan met name om de betrouwbaarheid van het voertuig en hoe goed het tegen koud weer kan. De bedoeling is dat de auto aan het einde van 2019 in productie gaat. De eerste versies worden in China verkocht. Halverwege 2020 wordt de auto ook in de Verenigde Staten en Europa verkocht.