Als je denkt aan prijzen voor esports, dan denk je snel aan titels als League of Legends, FIFA of Hearthstone. Maar Clash Royale is niet de eerste naam die naar boven komt. Toch won dit spel gisteren de enige prijs voor esports tijdens de video game-editie van de BAFTA’s gisteravond, schrijft Dotesports.
Dat is behoorlijk vreemd. Clash Royale is namelijk echt niet beter dan de andere games die om de titel streden, namelijke League of Legends, Counter Strike: Global Offensive, Overwatch, Dota 2 en Street Fighter V. Het feit dat de game in februari genomineerd werd, werd al vreemd gevonden. Hearthstone – dat toch echt groter is – kreeg bijvoorbeeld geen nominatie.
Mogelijke verklaringen
Er zijn een paar verklaringen voor de winst. Allereerst werden de prijzen gegeven op basis van stemmen van fans. Hoe er precies gestemd is, is echter niet duidelijk. We weten dus niet of Clash Royale heel veel meer stemmen kreeg dan de concurrenten. Maar zelfs al zou dit de verklaring zijn, dan is dat nog vreemd. League of Legends is namelijk de populairste esport ter wereld en heeft wereldwijd miljoenen spellen. En ook Overwatch is meer dan populair te noemen. Het kan dus zijn dat deze fans massaal niet gestemd hebben.
Wat ook opvalt is dat er de nieuwe vicepresident van games bij BAFTA, David Gardner, investeert in Supercell, dat Clash Royale maakte. Simpel gezegd: dat is belangenverstrengeling. Het feit dat dit spel wint, terwijl er zoveel betere en populairdere spellen meedongen om de prijs, nu Gardner vicepresident is roept behoorlijk wat vragen op.
Maar feit is feit: Clash Royale heeft de prijs op zak en de rest moet er maar mee leven. Overigens vielen er ook andere games uit de esports-wereld in de prijzen. Zo won Rocket League de prijs voor “Evolving Game” en Overwatch bemachtigde de prijs “Beste Multiplayer”.