'Community funded content' en betalen voor wat gratis is

Ward Geene

De wereld van esports wordt deel gefinancierd door crowdfunding en micropayments. Een introductie!

Deze week is The International 2017 begonnen. Het esports-toernooi met de hoogste prijzenpot allertijden: 23,2 miljoen dollar. Geld dat niet bij elkaar gebracht is door adverteerders of sponsoren, maar door de Dota 2 community. De mensen die dagelijks de game spelen en die de komende dagen volop naar het toernooi gaan kijken.

Ward GeeneWard GeeneWekelijks neemt columnist Ward Geene ons aan de hand door de groeiende wereld van esports en gaming culture. Deze week: betalen voor gratis content!Het ding is alleen: Je hoeft niet te betalen om The International te kijken. Kijken is gratis. De game spelen is gratis. Hoe kan het dan dat de community 23,2 miljoen dollar bij elkaar brengt?

Deze week hoop ik je wat meer inzicht te geven in de wereld van esports waar content gefinancierd wordt door fans en waar betaald wordt voor dat wat in principe gratis is. Een businessmodel waarin content koning is en waarde toevoegen belangrijker is dan met clickbait de massa proberen te bereiken.

Community funded content

Ik hoor je denken: Welke gek betaalt er nou voor gratis content? Maar stel je een wereld voor waarin je een euro kan betalen aan Numrush als je mijn columns waardeert. Zo’n ‘euroknaller’ op zichzelf is niet veel waard, maar wel als veel mensen dit doen. Of je nu betaalt of niet, de columns blijven gratis voor iedereen.

Ik hoor je denken: Welke gek betaalt er nou voor gratis content? Op het moment dat je iedere week met plezier mijn columns leest en een euro betaalt, mag je de column, in tegenstelling tot iedereen die niet betaalt, al een dag eerder lezen. Doen 500 mensen dat, dan schrijf ik niet alleen een column. Ik neem ook iedere week een podcast over esports op. Gratis te luisteren voor iedereen. Betaal je dan niet één, maar 10 euro per maand, dan ben je mogelijk te gast in die podcast.

Dit concept is het idee achter een initiatief als Patreon. Je betaalt een vast bedrag om een maker te steunen. Niet éénmalig zoals bij een Kickstarter, maar iedere week of maand. In ruil daarvoor krijg je door de maker bedachte voordelen en zo heeft hij of zij een stabiele inkomstenbron om te maken wat de klant wil.

Patreon

Ik heb Patreon leren kennen dankzij de podcast The Angry Chicken die over Hearthstone gaat. Deze podcast wordt door duizenden mensen iedere week geluisterd. Via Patreon betalen op dit moment 511 mensen samen 920 dollar per week. Daar krijgen ze zeker kleine voordelen voor terug, maar het grootste gedeelte van de content, de podcasts, blijven gratis.

De klant was en is, zo ver ik weet, nog steeds koning. Zelf luisterde ik de podcast wekelijks en op een gegeven moment ben ik ook gaan betalen. Simpelweg om te helpen om een gezamenlijk doel van de community te bereiken, zodat er een tweede podcast kwam per week. Ik betaalde maar één dollar per week, maar voor de drie uur content die ik met veel plezier luisterde was me dat die dollar meer dan waard.

Dankzij de financiering vanuit de community bleef de podcast ook trouw aan die community. Er hoefde niet door commerciële hoepels gesprongen te worden om te voldoen aan de eisen van een adverteerder. Er was altijd wel een commerciële sponsor, maar dat werkte nooit verstorend. De klant was, en is nog steeds zo ver ik weet, koning.

Free to consume content

Dit model lijkt enorm om het free to play model dat veel esports games hebben. Om te spelen betaal je niets, maar wel als je er bijvoorbeeld anders uit wil zien. Iets dat totaal niet relevant is voor de mensen die niets met de game hebben, maar wel voor de mensen die deze dagelijks spelen en voor wie het een belangrijk onderdeel in hun dagelijkse leven is.

In het geval van Patreon is de meeste content ook gratis, maar voor de mensen die betalen is er mogelijk extra content die vaak veelal persoonlijk is. Denk bijvoorbeeld aan niet zomaar een portrettekening iedere week tijdens een videoles portrettekenen, maar een kans op jouw portrettekening.

Het uitgangspunt is niet om standaard te betalen, maar om een meerwaarde te bieden als de klant ervoor kiest om dit wel te doen. Dat maakt de content toegankelijk voor iedereen en wanneer de maker voor genoeg mensen waarde weet toe te voegen, ontstaat er een inkomstenstroom.

Abonnementen via Twitch

Bij het livestreamplatform Twitch bestaat een eenzelfde model. De livestreams van veel gamers die hun gameplay uitzenden is gratis. Maar wanneer een streamer partner is, en dus een goed aantal vaste kijkers heeft, kun je je op hem of haar abonneren. Dat betekent dat je een kleine 5, 10 of 25 euro betaalt per maand. Daarvan gaat een gedeelte naar Twitch.

Wat krijg je daar voor terug? Waarschijnlijk komt je naam in beeld en wordt je persoonlijk bedankt door de streamer. Ook kun je nu de emoticons die de streamer heeft gemaakt gebruiken in alle chats op Twitch. En zo kunnen er nog meer voordelen zijn. Zoals bijvoorbeeld mee mogen gamen.

De content is na abonneren nog steeds gratis, maar als abonnee krijg je iets extra’s. Om dat te willen, moet je op de eerste plaats de content leuk en goed vinden. En hoewel de motivatie van mensen uiteen zal lopen waarom ze zich op een streamer abonneren, draagt de community bij aan de financiering van de content.

Financieren van een carrière

Voor mij is deze manier van mensen steunen, door te betalen voor wat in eerste instantie gratis is, de afgelopen jaren de normaalste zaak van de wereld geworden. Ik weet niet beter dan dat er hele carrières worden gefinancierd van makers met een kleine, maar trouwe en betalende schare fans.

Wie abonnee wordt op Twitch – of een platform als Patreon – krijgt voordelen. Community funded content, waarbij de klant niet hoeft te betalen, maar daar wel de meerwaarde van inziet. Of om de makers te steunen, of vanwege de kleine voordelen zoals die ene emoticon die je altijd overal voorbij ziet komen.

Betalen voor wat gratis is, gebeurt via donaties. Bijna iedere streamer op Twitch heeft een donatieknop. Geef je een klein of groot bedrag, dan verschijnt dat bijna zeker in beeld, wordt je opgemerkt door de streamer en heb je kans dat het bijbehorende bericht voorgelezen wordt. Dat zit inmiddels ook verwerkt in Twitch zelf onder de naam cheering.

Heroes of the Storm

Vanaf deze week gaat dat aanmoedigen een stapje verder bij de internationale competities van Heroes of the Storm. Vanaf deze week kun je namelijk via de chat, die veelvuldig wordt gebruikt bij Twitch en een groot onderdeel vormt van de ervaring, via cheers je favoriete team aanmoedigen.

Dankzij het aanmoedigen, door geld uit te geven, speel je in-game items vrij. Dankzij het aanmoedigen, door geld uit te geven, speel je in-game items vrij. Goed voor de kijker en de fan, maar het is ook goed voor de teams. Een gedeelte van het bij elkaar gebrachte geld gaat namelijk naar de esports teams die worden aangemoedigd.

De komende weken zal bij worden gehouden hoeveel geld er wordt ingezameld. In totaal en per team. Zo weten we straks wie de populairste teams zijn. Maar ook weten we of de Heroes of the Storm community gezamenlijke doelen gaat halen. Brengen ze namelijk genoeg geldt in het laatje, dan spelen ze voordelen voor iedereen in de community vrij.

The International

Ik weet niet zeker of Dota 2 de game was die het model van geld inzamelen met de verkoop van in-game content en dit delen met de esports teams introduceerde. Het is wel de game geweest die dit model tot een kunst heeft verheven. En zo is de prijzenpot van 23,3 miljoen dollar van dit jaar ontstaan.

Een gedeelte van de opbrengst van een specifiek in-game item, The Battle Pass, gaat namelijk naar de prijzenpot. De community weet altijd precies hoeveel geld er in totaal is ingezameld. Of gemeenschappelijke doelen zijn behaald en of ze het record van het jaar ervoor hebben verbroken.

Het is een model dat de afgelopen jaren door onder andere de games als Smite, League of Legends en Heroes of the Storm is overgenomen. De financiering van esports wordt op die manier ook bij de fans gelegd en dat blijkt heel goed te werken.

De introductie van dit model bij The International is dan ook de reden dat de top 100 beste verdiende pro gamers vooral bestaat uit Dota 2-spelers. Een model waarbij het gevoel van community een hele grote rol speelt en dat de kracht van die community in volle glorie kan ontkennen.

Foto’s via Dota 2 & The International