‘Crowd-sourced producten gaan de beauty-industrie veranderen’


Het cosmeticabedrijf Julep gelooft dat er een gebrek is aan innovatie in de schoonheidsindustrie. Om hier verandering in te brengen heeft het bedrijf $30 miljoen ingezameld om zich zelf om te toveren tot een ’technology-first beauty brand’.

Centraal binnen deze innovatie staat Julep’s crowdsourcing van productideeën. Hiermee is het bedrijf misschien wel een van de laatsten die gebruik zal gaan maken van de creativiteit van hun consumenten om nieuwe producten te ontwikkelen.

Het bedrijf zoekt de kennis, en daarmee ook het geld van het publiek door hun te laten stemmen en meedenken over producten en ontwerpen. De meest populaire producten zullen daadwerkelijk worden geproduceerd, met de verwachting dat in ieder geval de stemmers deze producten zullen gaan kopen.

Het investeringsbedrag helpt het online cosmeticabedrijf “to continue its rapid pace of ecommerce innovation.” Oprichter Jane Park vertelt:

We are looking to use these funds to transform the online shopping experience and to make it more  engaging online than it is offline. Our goal is to be a multi-billion dollar beauty brand.

Reden voor deze nieuwe koers is niet dat het slecht gaat met het bedrijf, in tegendeel: er is juist sprake van een enorme groei in de online verkoop van Julep. Hoewel het bedrijf dus hard aan de weg timmert om een sterk en modern imago op te bouwen is het nog wel de vraag of er een toekomst ligt in crowd-sourcing. Zullen er daadwerkelijk veel mensen met nieuwe ideeën komen op het gebied van cosmetica?