Crowdfunding is populair. Dat zien we terug aan de opbrengstcijfers over 2014. Bleef de teller in 2013 nog steken op 32 miljoen euro, in 2014 wisten de projecten bij elkaar ruim 63 miljoen euro op te halen.
Dit blijkt uit het onderzoek van adviesbureau Douw&Koren naar crowdfunding in Nederland. Zeker 2000 projecten werden gerealiseerd via crowdfunding in 2014.
Crowdfunding is een manier om een product of project te financieren. Hierbij hoeft een bedrijf niet naar de bank voor startkapitaal, maar komen zij via een crowdfunding platform direct in contact met investeerders. Wordt het doel (bedrag) niet gehaald, dan wordt het geld teruggestort naar de investeerders.
Sinds 2011 groeit crowdfunding hard in Nederland. Ieder jaar verdubbelen de opbrengsten met 2014 als hoogtepunt tot nu toe. In de voorbije jaren werd meer dan 100 miljoen euro geïnvesteerd in crowdfunding projecten.
We kunnen drie pijlers onderverdelen: ondernemingen, maatschappelijke projecten en creatieve projecten. Opvallend is dat het aantal projecten per categorie ongeveer gelijk is, maar dat verreweg het grootste deel van de investeringen wordt opgehaald door de ondernemingen.
Onderstaand de cijfers van Douw&Koren: