Kunstmatige intelligentie en Internet of Things maar ook 3D-printing en virtual reality. Het zijn slechts enkele technologische ontwikkelingen waar wij dagelijks over schrijven, omdat ze een ongelofelijk grote impact hebben op onze maatschappij. Er wordt vaak gewaarschuwd dat bedrijven die hier niet op inspelen; die de innovaties, niet omarmen, het uiteindelijk niet overleven. Maar hoe omarm je deze technologische innovaties? Die vraag stond afgelopen woensdag centraal tijdens de tweede editie van NRC Live: Moonshot.
De dag begon met het schetsen van het grote plaatje, welke veranderingen zien we nu eigenlijk? Vervolgens gingen diverse ondernemers dieper in op hoe succesvolle ondernemers bezig zijn met innovatie en hoe je dit verder kunt aanjagen. Onder meer Corinne Vigreux, mede-oprichter van TomTom en Michiel Muller, mede-oprichter van van online supermarkt Picnic deelden hun ervaringen en vooral ook hun lessen.
We hebben de vijf belangrijkste take-aways uit hun verhalen voor je op een rijtje gezet.
1. ‘Know where flesh beats silicon’
Scott Smith, oprichter van de Changeist, opende NRC Live met een presentatie over de robotisering. Hij vertelde het inmiddels welbekende verhaal over de opkomende robotisering in onze economie: robots en algoritmes zullen een deel van het werk van mensen overnemen. Er is nog steeds veel discussie over hoe groot dat deel is en of robots nu helemaal zelfstandig of juist meer samen met mensen gaan werken, maar dat sommige banen verdwijnen is één ding wat zeker is.
Smith had een aantal adviezen, waaronder: raak gewend aan science fiction-scenario’s en onderwijs jezelf, neem niet blind de meningen van experts over. Maar misschien wel de meest concrete tip was: ga in je bedrijf op zoek naar waar menselijkheid, onregelmatigheid en frictie zitten. Zoek uit waar mensen beter in zijn -en blijven- dan technologie en gebruik die kennis wanneer je je aanpast aan de veranderingen in de maatschappij.
2. Focus je op het binnenhalen van talent en op de juiste bedrijfscultuur
Als er één bedrijf is van wie je wijze lessen kunt leren, is het wel TomTom. Het bedrijf groeide begin deze eeuw razendsnel. “Na drie jaar hadden we 4000 medewerkers. Dat is ongeveer een groei die net zo snel was al die van Facebook in zijn beginperiode”, vertelde Corinne Vigreaus, co-founder van TomTom in haar presentatie. Maar enkele jaren geleden ging het mis: TomTom nam voor veel geld TelaAtlas over voor diens kaarten, maar bereikte gelijktijdig een marktpenetratie voor navigatiekastjes. En daar kwam de lancering van gratis navigatie door Google nog eens bovenop.
Het bedrijf is vervolgens gaan inkrimpen en vooral gaan innoveren. Het focust nu op het leveren van data (zoals kaarten en verkeersinformatie) voor (deels) zelfrijdende auto’s. Het bedrijf groeit weer voorzichtig en vorig jaar zijn er 1000 nieuwe mensen aangenomen. Het geheim is volgens Vigreaus de ondernemende cultuur binnen het bedrijf met een focus op innovatie, waarbij het aantrekken van talent heel belangrijk is.
Een concreet voorbeeld hiervan is de actiecamera Bandit die TomTom een jaar geleden lanceerde. “We kwamen in aanraking met een groep hele enthousiaste jongens die hele goede camera aan het ontwikkelen waren, maar de markt werd gedomineerd door één partij (TomTom red.). We hebben ze de kans gegeven om binnen TomTom te innoveren en wij zijn er van overtuigd dat die camera beste op de markt is”, vertelde ze.
3. ‘Keep it Simple, Stupid’
Het is de basis van de manier waarop heel veel startups hun producten ontwikkelen en in dat opzicht is het misschien wel de normaalste zaak van de wereld voor je: begin klein en simpel. Het is één de belangrijkste dingen om te doen als je nieuwe technologie succesvol wilt toepassen, stelt Steven Schuurman. Hij is oprichter van Elastic, een bedrijf dat onder meer een open source zoekmachine heeft ontwikkeld.
De kans is groot dat je nog nooit van Elastic hebt gehoord, maar desondanks gebruik je hun technologie waarschijnlijk dagelijks. Onder meer de zoekmachines van Netflix, Wikipedia en Etsy draaien aan de achterkant op Elastic Search. Het product is heel klein en simpel begonnen als open source-software en heel voorzichtig worden er nieuwe functies toegevoegd op basis van feedback van de gebruikers. De filosofie is dat dit op termijn leidt tot een beter en gebruiksvriendelijke product.
4. Elk bedrijf is een IT-bedrijf
Ruim een jaar geleden begon ING plots te verkondigen dat het in de basis geen bank, maar een IT-bedrijf is. Daar kun je natuurlijk over discussiëren, maar in de basis heeft het bedrijf een punt. En het geldt niet alleen voor banken, maar in principe voor elk bedrijf. Technologie is zo’n belangrijk onderdeel geworden van ongeveer elke sector, dat het de basis vormt van bijna elke bedrijf. En daar moet je je als bedrijf op inrichten.
Kajsa Ollongren, wethouder Gemeente Amsterdam, haalde dit punt kort aan bij een sessie over ‘Nederland als nieuwe techhub’ op NRC Live. En ze ging nog verder dan dit punt: ze waarschuwde dat werkgelegenheid niet meer bij de traditionele bedrijven zit, maar de het kleine, innovatieve bedrijfsleven: de. startups.
5. Doe wat volgens de concurrentie niet mogelijk is
Gratis boodschappen laten bezorgen? Dat is financieel niet haalbaar, zeggen de grote supermarktketens. Volgens Michiel Muller, mede-oprichter van de online supermarkt Picnic kan dit wel. Het geheim daarbij is efficiëntie: vaste bezorgrondes, optimale logistiek en precies inkopen wat er besteld is.
En juist omdat er hard wordt geroepen dat het niet kan en omdat het ook niet heel makkelijk is om het op te zetten, ligt er volgens Muller een gat in de markt waar hij samen met Picnic in is gesprongen. Zoals Zalando dat in het verleden heeft gedaan met het gratis bezorgen en weer terugsturen van kleding.
En dat Muller iemand is van wie je dat soort adviezen wel kunt aannemen, bewijst zijn verleden. Eerder zat hij namelijk achter tankstation Tango en Wegenwacht-concurrent Route Mobiel. Vorig week schreef ik al over het verhaal van Muller.