De Britse BBC heeft vandaag bekend gemaakt dat ze zijn begonnen met een indrukwekkend experiment. Het zogenaamde ‘Visual Perceptive Media‘ is een experimenteel project dat videoverhalen creëert door verschillende segmenten aan verschillende personen te laten zien.
Het is niet voor het eerst dat de BBC experimenteert op deze manier: het audio Perceptive Media-project deed in grote lijnen hetzelfde, maar dan met een radiodrama.
Het nieuwe videoproject begint het personalisatieproces via een bijbehorende mobiele app. Deze app houdt onder andere je muzieksmaak bij en vraagt verschillende vragen over je persoonlijkheid. Zoals de vraag in hoeverre je creatief, zelfverzekerd en extrovert bent. Op basis van die data worden bepaalde visuele elementen wel of niet gebruikt. Ook wordt er een op maat geknipte aflevering van de dramaserie aan je voorgeschoteld.
Kortom: de software maakt beslissingen over welke verhaalelementen en personages de voorkeur krijgen boven anderen. Ook de kleuren die gebruikt worden in de bepaalde shots zijn afhankelijk van jouw profiel.
Het systeem wordt momenteel enkel nog intern getest en er zijn nog geen voorbeelden te zien van verschillende ervaringen van verschillende mensen. Het team van de BBC laat wel weten dat de manier waarop ze profielen opstellen, via de app, slechts een tijdelijke oplossing is en ze ook andere bronnen willen gebruiken om het systeem beter te maken. Op de website van de BBC kun je wel een uitlegvideo van het concept bekijken.