Volgens Palmer Luckey, bedenker van de Oculus Rift, is de hardware die er op dit moment beschikbaar is nog lang niet goed genoeg: “What we have that’s impressing all these hardcore gamers and technology enthusiasts isn’t good enough to be a consumer product,” zo vertelt hij in een interview met Engadget.
Luckey zegt dat de meeste mensen nog geen ervaring hebben met dit soort technologie en dat het product daarom bij de introductie écht goed moet zijn: “I think really bad VR is the only thing that kan kill of VR. That’s why we’ve been so careful to stay that ‘these are devkits, do not buy, do not buy!’” Hij bedoelt hiermee niet dat de huidige versie van de Oculus geen consumentenproduct zou kunnen zijn, maar hij wil de consumentenmarkt het liefst betreden met zijn beste beentje voor; dat is deels de reden dat Oculus een samenwerking met Facebook is aangegaan.
Door deze samenwerking kan Oculus de eerste versie van de headset heel erg goed maken en allerlei onderdelen toevoegen die anders niet mogelijk waren geweest, zegt Luckey. Zonder Facebook zou Oculus eerst een aantal duurdere headsets hebben moeten uitbrengen om het toekomstige model te kunnen financieren. In het ergste geval zouden deze modellen dan niet aanslaan en zou de VR-markt daardoor een klap krijgen, Luckey is blij dat het niet tot dat scenario is gekomen.
Bovendien legt Luckey uit dat hij denkt dat een virtual reality-standaard innovatie in de weg zal staan – voor andere bedrijven én voor Oculus zelf – en dat hij daarom onwillig is op dat gebied. Een standaard betekent bovendien dat een radicale verandering van de plannen bijna niet meer mogelijk is. “The hardware isn’t good enough to set a standard, just like it isn’t good enough for consumers yet.”
Volgens Luckey is de grootste publieke uitdaging op dit moment de software. Het zal namelijk nog wel even duren voordat er kwalitatieve content en software beschikbaar komt voor de Oculus. En hoewel Luckey verwacht dat er op korte termijn innovatieve software ontwikkeld zal worden voor de Oculus, is het veel moeilijker om een écht goede game te ontwikkelen. Het ultieme spel zal wellicht zelfs nog niet beschikbaar zijn bij de lancering van de Oculus. Hopelijk laat het echter niet al te lang meer op zich wachten, want gamen in virtual reality is voor velen een langverwachte droom.