Dankzij de Audience Optimization-tool van Facebook is er een gigantisch databestand vrijgekomen van alle interesses van alle gebruikers op Facebook. Anoniem, voor de duidelijkheid. De nieuwe tool van Facebook moet ervoor zorgen dat uitgevers op dezelfde manier een doelgroep kunnen bereiken als adverteerders dat doen.
Hij toont daarvoor niet alleen de categorieën die waarin Facebook zijn gebruikers categoriseert, maar ook hoeveel mensen er tot die categorie behoren. Via de tool kunnen officiële pagina-managers elk bericht specificeren op een bepaald publiek dat geïnteresseerd is in het onderwerp dat in het bericht behandeld wordt.
Omdat Facebooks interessecategorieën geheel openbaar zijn, wist The Verge een lijst te creëren met 282.000 interesses van Facebook-gebruikers. Omdat deze lijst wel erg lang was, besloot de techsite zich te beperken tot een lijst van 2001 interesses. In deze lijst zijn een aantal aparte interesses te vinden. Zo zijn er bijvoorbeeld 88 miljoen mensen geïnteresseerd in ‘zonden’ en 41.660 mensen in ‘narcistische ouder‘.
Naast de lijst van 2001 interesses, rangschikte The Verge de interesses ook nog op bepaalde onderwerpen, zoals beroemdheden, presidentskandidaten, emoties en gadgets. Hieruit blijkt dat zo’n 29.184.270 mensen geïnteresseerd zijn in Donald Trump, tegenover 3.196.570 geinteresseerden in Hilary Clinton en domineert Apple de top 10 van gadgets.
Naast dat het gewoon heel leuk en grappig om te zien is waar een groot deel van de wereldbevolking zich in interesseert, is het ook interessant om te zien wat Facebook over ons leert. De gehele lijst vind je hier en de lijst die is opgedeeld in verschillende onderwerpen vind je hier. Zien wat Facebook denkt dat jouw interesse zijn? Deze informatie kun je gewoon downloaden.