Vandaag vindt in het Amsterdamse Pakhuis De Zwijger het event “The Perfect Storm” plaats. Een event dat zich midden in de storm van cloud, mobile, social media en big data wenst te plaatsen. Een van de vele sprekers is Bill Seibel, CEO van Mobiquity. In zijn presentatie een sterke focus op mobiel, het belang van een gedegen strategie en de vijf grootste gevaren bij het opstellen van je mobiele strategie.
Seibel heeft een nuchtere blik en realiseert zich dat al vele jaren “het jaar van mobiel” werden genoemd. Toch denkt hij dat de komende 2 jaar er een enorme shift plaats gaat vinden: waar dit jaar nog zo’n 1% van het marketing/innovatie budget wordt gereserveerd, zal dit in 2015 groeien tot liefst 30%. Als voorbeeld toont de Amerikaan de “Top 10 Strategic Trends” van Gartner uit 2011, waar mobiel zich op de 3e terug wist te vinden, terwijl het in 2012 is ingedeeld als nummer 1….tot en met 7.
Volgens vele kenners is mobiel een essentiele toevoeging aan de zogenaamde “New Technology Stack”, maar volgens Seibel is het veel meer dan dat. We vinden mobiel namelijk terug in alle lagen van die stack bestaande uit social, big data, cloud en internet of things. Seibel ziet mobiel niet alleen als toevoeging boven op deze stack, maar ook als aanjager binnen en verbinder tussen de verschillende stacks.
Toch kijkt Siebel in zijn presentatie kritisch naar het huidige speelveld. Hij spreekt zelfs over “the dark side of mobility”, de duistere kant van mobiele strategie. Niet geheel onterecht, want de signalen uit de markt zijn schrikbarend: slechts 4% van marketeers en 7% van IT-medewerkers van grote multinationals wereldwijd kan gedegen antwoord geven op de belangrijkste kritische vragen omtrent mobiele strategie.
Seibel schudt het hoofd: “Obsolete before operational is the standard at the moment”, meer dan 70% van alle huidige mobiele activiteiten zal gestopt worden voor het einde van dit jaar. Volgens de Amerikaan zijn er vijf gevaren bij het opstellen van een mobiele strategie die voor het bedrijfsleven (groot tot klein) gelden:
1) Mobiel als een To-Do
Volgens Seibel een teken aan de wand voor de meerdereheid van alle mobiele activiteiten vandaag de dag. Veel bedrijven zien een mobiele strategie als een “activiteit voor op de to-do”.
2) “Failure to engage” en een verkeerde focus op de mobiele ervaring
Voor bedrijven is het belangrijk om na het opzetten van een mobiele strategie deze continu te blijven toetsen onder je publiek. Seibel stelt dat – voortkomend uit punt 1 – de meeste bedrijven “vergeten” om met hun gebruikers te verbinden en hun mobiele ervaringen willen versterken
3) Mobiel is meer dan een app
Voor veel bedrijven is “mobiel gaan” het lanceren van een mobiele website of een iPhone app. Toch is het veel meer dan dat, volgens Seibel. Je zult volgens de Amerikaan de strategie in je gehele bedrijfsvoering moeten verankeren.
4) Afstemmen van Marketing vs IT
Wie is er binnen je organisatie verantwoordelijk voor “mobiel”? Is het een aangelegenheid voor IT of moet de marketing-afdeling zich er tegenaan bemoeien? Volgens Seibel zullen in 2017 de marketingafdelingen van de top 500 bedrijven in de wereld meer geld uitgeven aan techniek dan de IT-afdelingen van diezelfde bedrijven.
5) Short-cuts: er zijn geen quick-wins!
De Amerikaan is helder: wil je met mobiel aan de slag, doe het goed en gedegen. Je kunt niet ergens een deel van de route afsnijden of valsspelen. Als voorbeeld noemt Seibel de verschillende soorten “dorm-ware”, mobile software, apps en sites geschreven door een neefje op zolder.
Ondank de vijf valkuilen is Seibel enthousiast over de toekomst. Volgens de Amerikaan moeten we ook vooral niet te duister denken over de toekomst, want in al die duisternis is er nog ontzettend veel te ontdekken!