Van Gen Y naar Gen D: de impact van data op Millenials

Tieners van vandaag zijn onderdeel van een eerste generatie mensen die zich geen wereld zonder mobiele telefoons of internet. En daar achteraan komt een generatie die het internet niet eens meer zien als een luxe, maar als een altijd aanwezige basis behoefte. Hoe zien deze “digital natives” er nu precies uit en op welke manier beinvloed digitale verbondenheid hun (en onze levens)? Martin Meyer-Gossner van The Strategy Web sprak er vandaag over tijdens The Perfect Storm.

Volgens Meyer-Gossner heeft er over 3 generaties verspreid een interessante ontwikkeling plaats gevonden als het gaat om de perceptie van technologie. Waar babyboomers nog semi-hulpbehoevend zijn als het gaat om nieuwe technieken, ging Generatie X al snel naar een meer open benadering.

Toch bleek hun technische ervaring beperkt tot een universele: geen afstandsbedieningen, video on demand of andere middelen die tegenwoordig zo normaal zijn voor ons allemaal. Het zorgde wellicht ook voor een beperking van diverse problemen zoals copyright of privacy issues, maar men bleef toch hartstochtelijk zoeken naar meer vrijheid.

En daar ligt volgens Meyer-Gossner de basis van Generatie Y, de “millenials” of zoals hij ze noemt: de TURN-generatie. Volgens hem is het namelijk onmogelijk om de grote veranderingen die deze generatie op verschillende vlakken heeft bewerktstelligt te ontkennen. Er is geen angst, geen issues omtrent privacy en techniek en internet zijn als lucht voor hen: altijd aanwezig en broodnodig.

Generatie Y leeft volgens Meyer-Gossner naar “de regels van de 3 R’s: Rate, Review & Recommend”. Ze hebben geen behoefte meer aan advertenties, maar aan tips van vrienden. Zo blijkt volgens recent onderzoek dat 66% van de ondervraagde sneller een winkel in gaat en iets koopt als een vriend een tip heeft achtergelaten via bijv. Foursquare!

De Millenials veranderen dus een boel: data opslaan in de cloud is de normaalste zaak van de wereld, kwaliteit wordt opgeofferd voor snelle beschikbaarheid en eigendommen worden verruild voor bruikleen. Zelfs fysieke aanwezigheid verandert: diverse Amerikaanse universeiten doen momenteel proeven met virtuele colleges, zodat studenten niet eens meer aanwezig hoeven te zijn in de collegezaal.

Toch heeft de shift ook nadelen. Recent onderzoek maakte duidelijk dat slechts 30% van Gen Y nog politiek geëngageerd is versus 50% van de boomers. Ook op het gebied van welvaart kijken de Millenials anders tegen het leven aan. Meer dan 75% vind het belangrijk om financieel rijk te zijn, versus slechts 45% van de babyboomers, die meer waarde hechte aan “geluk”.

Meyer-Gossner voorziet dat de grenzen tussen verschillende generatie door de innovaties van Millenials verder zullen vervagen. In de toekomst zullen de verschillende generaties minder makkelijk te labelen zijn en zullen de verschillen gemaakt worden op basis van karakter in plaats van geboortejaren.

Een data gedreven maatschappij is daarbij de grootste aanjager, volgens Meyer-Gossner. We zullen niet overgaan naar een Generatie Z, maar naar een Generatie D, de generatie van Data.