Voor datafanaten waren de Tweede Kamer verkiezingen gisterenavond weer een feestje om te volgen. Niet alleen was er de hele avond veel ophef rondom de grote discrepantie tussen de peilingen en de daadwerkelijke uitslag, ook zorgde de live tool van Google Politics ervoor dat de online kijkers vaak al een flink stuk meer informatie over de uitslag tot hun beschikking hadden dan de TV kijkers.
De verkiezingsuitslag, die via een ANP feed live wordt aangeleverd aan alle grote nieuwsmedia, was via deze pagina op Google Politics & Elections namelijk direct te volgen op een kaart van ons land. Door de volgorde van gemeentelijke tellingen die via het ANP binnenkwamen kon het zo zijn dat de PvdA op sommige momenten toch weer even voor lag op de uiteindelijke winnaar VVD. Maar dat gegeven hebben de televisiekijkers nooit gezien, wat tot veel vragen op Twitter leidde. De NOS en RTL kozen er namelijk desgevraagd voor om de live resultaten naar eigen inzicht te ‘duiden’ en zo een betrouwbaarder beeld te schetsen op basis van hun ervaring en voortschrijdend inzicht.
Wat daags na de verkiezingen ook direct mooi gevisualiseerd werd is de verdeling van de verkiezingsuitslagen over ons land. Zo maakte NRC onderstaande animated gif waarop goed te zien valt hoe de verkiezingsresultaten gisteren binnendruppelden en de kaart van Nederland uiteindelijk rood en blauw kleuren. PvdA blijft de grootste in de vier grootste steden en de noordelijke provincies, VVD pakt een groot deel van de rest van het land:
Ook interessant is onderstaande grafiek van NOS journalist Reinier Ladan waarop alle verkiezingsuitslagen sinds 1956 tot nu zijn terug te vinden. Afgaande op deze afbeelding valt goed te zien hoe PvdA en VVD zichzelf door de decennia heen redelijk hebben weten te handhaven, en dat de introductie van veel nieuwe partijen de afgelopen 10 jaar zoals de Partij voor de Dieren en de PVV vooral ten koste zijn gegaan van het eens zo overheersende CDA:
Ten slotte werd er op Twitter gisteravond ook druk gediscussieerd over politieke peilingen via social media, die er volgens velen toch aardig naast bleken te zitten. De vraag is natuurlijk of Facebook, Hyves en Twitter de plek zijn waar een dwarsdoorsnede van de bevolking zich ophoudt, en of mensen daar wel openlijk toegeven waarop ze stemmen. NOS betrok daarom bewust ook andere sociale media, zoals de reacties op GeenStijl en het Viva Forum in hun onderzoeken, en vond zo onder andere uit dat ‘Europa’ op dit moment een populairder gespreksthema is geworden dan ‘integratie’, het onderwerp dat de laatste jaren overheerste.
Veel mooie data dus, misschien zelfs wel de grootste winnaar van de afgelopen verkiezingen. We kijken dan ook nu al bijzonder uit naar de verslaggeving rondom de ontknoping in Amerika op 6 november a.s.