Famo.us is Minority Report in JavaScript

Deze week vindt in San Francisco het terugkerende event TechCrunch Disrupt plaats. Wie bekend is met de weblog of het event weet dat dit weer een nieuwe lading startups hun product voor het eerst aan de wereld tonen, zoals Famo.us – een platform dat developers in staat stelt om snel complexe 3D interfaces te ontwikkelen.

Het blijft prikkelend, hoe vaak je het ook terugziet: de manier waarop Tom Cruise in Minority Report (of meer recent: Iron Man in Avengers) door zijn dat navigeert. Zeker nu we ons in een tijd (gaan) begeven waarin nieuwe manieren van informatie visualisatie én navigatie van het grootste belang zijn.

En dus is het nieuwe platform van Steve Newcomb meer dan het vermelden waard, al is het wat meer techniek boven toepassing. Kort door de bocht is Famo.us een JavaScript game engine die in staat is om op applicaties te laten draaien met hoge performance in zowel native (dus als iOS of Android app) als browser omgevingen.

Dat zware werk kan het platform op die manier aanbieden omdat het vanuit zowel browser als app direct de (grafische) hardware van je device aanspreekt: Famo.us communiceert direct met je GPU en garandeert zo hoge kwaliteit met optimale prestaties. Ontwikkelaars kunnen gebruik maken van een aantal voorgedefinieerde sjablonen voor hun projecten – waarbij afbeeldingen of andere data direct in de modellen worden gelezen – of zelf aan de slag met het bouwen van nieuwe interfaces.

Dat hoeft, volgens de bedenker, dus niet meer met ingewikkelde programmeertalen, maar kan dus in in JavaScript. Naast het ontwikkelen voor mobiel is het platform inzetbaar voor alle hardware voorzien van een GPU: Android, iPhone of iPad, het web maar ook gaming consoles zoals de Xbox of PlayStation.

Het maakt Famo.us absoluut een platform om de komende periode goed in de gaten te houden!