De gemeente Den Haag heeft een grootschalig plan opgesteld om de stad voor te bereiden op de toekomst. De gemeente zal zes miljoen euro investeren om de stad te voorzien van allerlei moderne technieken die het winkelen in de stad veraangenamen.
Het actieplan ‘Den Haag Winkelstad 2015-2018‘ laat zien dat de stad vol inzet op de kwaliteit van het winkelen. De stad probeert onder andere het aanbod van winkels uit te breiden, waarmee direct de grote leegstand wordt aangepakt. Zo zullen er diverse pop-up stores in de stad verschijnen van grote internationale modeketens. Om de balans te behouden investeert de stad ook in de innovatiemogelijkheden van de lokale winkeliers. De gemeente is van plan om een groot platform te creëren, waarbij het winkelen naar een nieuwe dimensie wordt getild.
De stad ziet daarin een belangrijke rol weggelegd voor het zogenaamde ‘smart shopping‘. In het plan zijn twaalf pijlers opgenomen, waarmee de stad klaargestoomd moet worden voor het winkelen van de toekomst. Zo zet de stad in op allerlei trends en ontwikkelingen die het fysieke winkellandschap veranderen. De technologie wordt volgens de stad niet ingezet als doel op zich, maar om volledig in te spelen op de wensen en behoeften van de consument.
De grootste uitdaging van de stad ligt in het bij elkaar brengen van offline en online shoppen. Zo streeft de stad ernaar om consumenten voortaan mobiel te laten betalen en zal er een online shopping platform opgezet worden. Het online shopping platform moet voor een betere vindbaarheid zorgen, waardoor consumenten online gemakkelijker hun weg kunnen vinden naar webwinkels van Den Haag.
Welke middelen de stad precies wilt inzetten is nog niet bekend, maar de kans is aanwezig dat Den Haag de beacontechnologie gaat omarmen. Via beacons kunnen consumenten realtime persoonlijke en gerichte aanbiedingen ontvangen, waarmee er meer interactie komt tussen de klant en de winkelier.