Nu het jaar weer op zijn einde loopt, begint ook het het grote terugblikken weer. Nu is dat op het gebied van innovatie in de journalistiek en media vrij gemakkelijk voor mij. Ik kan immers terugkijken op een jaar aan columns die ik elke zondag heb geschreven. Tijdens het doorlezen van alles wat ik heb geschreven, zag ik al vrij snel vijf thema’s die keer op keer terugkeerden.
1. De zoektocht naar een houdbaar verdienmodel
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week blikt hij terug op 2018.Geld verdienen aan content op internet blijft de belangrijkste uitdaging voor veel uitgevers. Waar ze in 2017 nog dachten dat video op Facebook hen ging redden, zijn de meeste mediabedrijven inmiddels wakkergeschud. Geld zit uiteindelijk in betalende gebruikers, hoe lastig het ook is om dat geld ook echt uit ze te krijgen.
Er zijn allerlei manieren om mensen te laten betalen. Je kunt al je content achter een paywall verstoppen, of enkel een selectie premium-content. De zogenaamde metered paywall, waarbij je als gebruiker maandelijks vijf of tien artikelen gratis mag lezen, is populair bij veel kranten.
te doneren of zelfs maandelijks te betalen, omdat ze het medium willen steunen. Immers: de band die je dan hebt met je publiek is veel sterker en intiemer dan wanneer iemand enkel betaalt voor toegang. The Guardian is daar het perfecte voorbeeld van: komend voorjaar gaat die krant eindelijk winst maken, dankzij betalende gebruikers.
Het interessantste vind ik echter media die gebruikers zo ver krijgenDichterbij huis hebben we natuurlijk het succesverhaal van De Correspondent. Zij hebben een hele groep betalende lezers aan zich weten te binden, al voor de start. En ja, zij richten zich op een groep die waarschijnlijk ook eerder bereid is om te betalen: een linkse, progressieve, hoogopgeleide groep mensen. Dat maakt het echter niet minder knap. Zeker niet als je kijkt naar wat ze deze week in de VS voor elkaar hebben gekregen: ze hebben meer dan 2,5 miljoen dollar opgehaald om komend jaar The Correspondent in de VS te lanceren. Uniek voor de journalistiek; nog unieker voor een Nederlandse partij.