Dit is hoe CEO Jack Dorsey nepnieuws op Twitter wil aanpakken

Twitter

Jack Dorsey, mede-oprichter en CEO van Twitter, wil het probleem van nepnieuws opdelen in kleinere stukjes, zodat het beter te managen is. Dat meldt Quartz. “Nepnieuws als categorie of misinformatie als categorie is gewoon veel te groot”, aldus de topman, omdat fictie en grapjes ook geclassificeerd kunnen worden als misinformatie.

De echte taak is dan ook om content te identificeren dat “mensen misleid om actie te ondernemen”, zo stelde de topman tijdens een speech bij het Indian Institute of Technology in Dehli. Dorsey noemde een frauduleuze tweet voor de presidentsverkiezingen in 2016 als voorbeeld.

Die tweet instrueerde mensen om een SMS naar een specifiek nummer te sturen, om zich daarmee te registeren om te gaan stemmen. “Het misleidde mensen om een actie te ondernemen, om hen te laten denken dat ze zich geregistreerd hadden zodat ze mee konden doen aan de verkiezingen. Als ze dat deden, waren ze niet echt geregistreerd. Dat is gevaarlijk.”

Niet verspreiden

De taak van Twitter is volgens Dorsey om de verspreiding van misinformatie te voorkomen. “Als het bedoeld is om te misleiden, moeten we de misinformatie detecteren en is het onze taak om te zorgen dat het niet verspreid. En onze taak is om ervoor te zorgen dat het geen impressies krijgt buiten zijn bereik, en zeker niet van mensen die er niet om gevraagd hebben.”

Hoe het sociale medium echter precies wil ontdekken wat de intenties achter specifieke tweets zijn, is onduidelijk.

Foto: Foto: Worawee Meepian / Shutterstock.com