Het is bijna kerst, wat betekent dat vrijwel ieder tech-bedrijf weer een kerstreclame heeft uitgebracht. En net als ieder jaar zitten daar weer echt hele leuke video’s bij. Wij wilden jullie die niet onthouden, dus zetten wij de leukste kerstreclames van tech-bedrijven voor je op een rijtje.
Apple
Over de reclame van Apple schreven we eerder dit jaar al, maar hij mag ook in dit lijstje zeker niet ontbreken. In de video Share Your Gifts zien we hoe een meisje allerlei creaties maakt achter haar MacBook en die afdrukt. Maar ze deelt ze nooit met een ander.
Op een koude winternacht gaat het raam per ongeluk open en vliegen alle creaties naar buiten toe. Het meisje rent er achteraan, in de hoop dat niemand ze per ongeluk in handen krijgt. Natuurlijk gebeurt dat toch en iedereen blijkt enthousiast. Zo leert het meisje dat het delen van je creaties eigenlijk best goed voelt.
https://www.youtube.com/watch?v=3dJCroCMBPM&feature=youtu.be
Google Assistant
Wat is nu echt een typische film die je met kerst kijkt? Home Alone natuurlijk! Google speelde daar slim op in door de ster van die film – de inmiddels volwassen Macaulay Culkin – in te schakelen voor hun kerstreclame voor de Assistant.
Net als zoveel jaar geleden is hij alleen thuis, en net als toen maakt hij daar het beste van. En dat natuurlijk allemaal met hulp van de Google Assistant. Hij heeft zelfs een complete routine ingesteld om dieven op afstand te houden. Zo hoeft hij niet nog een keer allerlei streken uit te halen om dieven weg te halen.
Juist omdat deze reclame zoveel herinneringen oproept aan de film, is dit een echte schot in de roos. Je kunt eigenlijk alleen maar glimlachen terwijl je naar de video bekijkt.
https://www.youtube.com/watch?v=xKYABI-dGEA
Amazon
Amazon heeft de kerstsfeer dit jaar volledig omarmt door zijn pakketjes een musical te laten opvoeren. We zien hoe een klein meisje een peperkoekhuis aan het versieren is, terwijl een doos van Amazon tot leven komt. De doos begint het nummer “Can You Feel It” van The Jacksons te zingen.
Al snel blijken alle dozen tot leven te komen en brengen ze iedereen in de kerstsfeer. We zien mensen die hun huis verlichten, mensen die verliefd worden en de werknemers van Amazon die vooral gewoon erg blij worden. De reclame is over de top, vrolijk en laat je gegarandeerd meebewegen op de muziek.
Microsoft
Microsoft richt zich dit jaar op het smelten van harten, terwijl het direct ook zijn nieuwe controller promoot. Het gaat om de Xbox Adaptive Controller, die ontworpen is voor mensen met een beperking. Daardoor moeten ook zij fijn kunnen gamen, zelfs als ze niet goed met een normale controller overweg kunnen.
In de video zien we een jongetje enthousiast naar zijn vrienden rennen, om hen te vertellen dat “hij het gaat doen!”. Je vraagt je vooral af wat het dan is wat ‘hij’ gaat doen, en wie die ‘hij’ is. Maar zijn vriendjes weten het duidelijk wel, want zij rennen net zo enthousiast achter de schreeuwende jongen aan.
Wat blijkt? Een jongetje in een rolstoel staat op het punt om iets geweldigs te bereiken in een spel, en zijn vriendjes willen daar allemaal getuige van zijn. Een mooie manier om te tonen dat iedereen kan gamen. Echt iedereen.
https://www.youtube.com/watch?v=v70Fu2WU8-w
De Britse kerstreclame van Twitter is niet hartverwarmend of een tranentrekker. Nee, dit is er eentje die eigenlijk een beetje op je lachspieren werkt. In deze reclame zit namelijk @JohnLewis, een Amerikaan die in Groot-Brittannië op het sociale medium regelmatig verward wordt met het warenhuis John Lewis.
John Lewis ontvangt jaarlijks ruim 50.000 tweets die bedoeld zijn voor het Britse warenhuis. In de kerstreclame zien we exact dat: mensen die berichten sturen met vragen als “is deze jurk nog op voorraad?” en “waarom maakt de toaster al mijn brood bruin?”. Lewis probeert al die mensen waar hij kan met reacties te voorzien.