We leven in een wereld waar zelfrijdende auto’s de weg op gaan, mensen tegen hun luidsprekers praten en robots financieel advies geven. Digitale innovatie verandert aan de lopende band, en onze verwachtingen veranderen met deze innovaties mee. David Mattin van Trendwatching legt ons in het kader van het Adobe Digital Marketing Symposium uit wat komend jaar de vier grootste consumenten trends zijn.
1. A(automated)-Commerce
Het kopen van nieuwe kleding is net zo makkelijk als een simpele druk op de knop geworden. Steeds meer verkopers zien dat ons koopgedrag verandert. Hierdoor vormt zich een nieuwe behoefte naar geautomatiseerde commercie.
We zien deze trend nu al in het ontstaan van verschillende diensten. Echo Look is een selfie-camera met stembesturing die je mode-advies geeft over je outfit. Je hoeft alleen maar een foto van jezelf te maken en je krijgt meteen te horen of je er hip uitziet. Ook in de financiële sector duiken steeds meer geautomatiseerde diensten op. Zo wordt er nu al in Londen geadverteerd met Plum: een chatbot die je financieel advies geeft.
De nieuwe trend van A-Commerce laat zien dat bedrijven steeds meer gaan automatiseren. “Consumenten hoeven niet eens meteen iets te kopen. Alleen al het zien van het bestaan van een dienst kan je verwachtingen veranderen”, aldus Mattin.
2. Status
Status speelt in alles wat wij doen een doorslaggevende rol. Bij deze basisbehoefte gaat het er niet om wat wij hebben maar om wie wij zijn als mens. De populariteit van Instagram en hashtags laat zien dat consumenten geobsedeerd zijn met een bepaald beeld dat zij over zichzelf vormen. Hierin gaan merken en producten een steeds belangrijkere rol spelen.
Consumenten willen dat merken hun waarden delen. Dit verklaart waarom transparantie bij bedrijven steeds belangrijker wordt. “We kijken nu letterlijk bij bedrijven naar binnen”, vertelt Mattin. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het seksuele intimidatie schandaal van Uber en de trending topic #MeToo.
Bedrijven spelen nu al in op het representeren van onze waarden. Juno is bijvoorbeeld net als Uber een taxidienst maar onderscheidt zich in de manier waarop het bedrijf haar werknemers behandelt. Alle chauffeurs krijgen goed betaald en worden mede-eigenaar van het bedrijf. Alleen al het feit dat dit bedrijf bestaat, laat zien dat consumenten andere dingen verwachten van bedrijven en merken.
3. Virtuele vrienden
Sociale connectie speelt een kenmerkende rol in onze omgang met mensen maar ook met objecten. Dit betekent dat chat-apps steeds persoonlijker worden. Het is niet meer genoeg als je een standaard antwoord krijgt op je vraag. Zo werkt Apple’s Siri nu samen met psychologen om persoonlijke gesprekken met jou te kunnen voeren.
“In 2018 gaan wij een verandering meemaken waarbij alles draait om inzicht, genezing en vriendschap.” Mattin noemt het voorbeeld van Yolk! Dit is een app die je voedingsadvies geeft gebaseerd op je bui. De onderliggende verwachting geeft aan dat consumenten steeds meer voorwerpen behandelen als een soort vriend die hen kan helpen. In het Blue Leaf Café in Japan kan je nu zelfs een kopje koffie drinken met de virtuele popster Hatsune Miku. En deze diensten ontstaan niet zonder reden. “72% van de consumenten geeft aan dat merken een digitale persoonlijkheid moeten hebben”, vertelt Mattin.
4. Een economie van virtuele ervaringen
Op het internet speelt niet langer informatie de hoofdrol, maar ervaring. Virtuele ervaringen worden een vorm van status. Het grote succes Pokémon Go geeft aan dat winnen nog steeds een doorslaggevende rol speelt in het verkrijgen van status. Zo reisde een speler, met als sponsor Marriott hotels, de hele wereld rond om zo alle Pokémon in het spel te kunnen vangen. Topshop maakte reclame met een virtual reality glijbaan, en het Seattle Art Museum laat met augmented reality de effecten van klimaatverandering zien.
Steeds meer organisaties en bedrijven spelen in op de behoefte naar virtuele ervaringen. Dit laat zien dat de verwachtingen van consumenten constant veranderen. Maar onze basisbehoeftes? Die veranderen nooit. “Veiligheid, waarde, connectie en liefde – die behoeftes zijn stabiel en zullen altijd ten grondslag liggen aan nieuwe innovaties”, vertelt David Mattin.