Numrush

Domino’s gaat bezorgrobots testen in Nederland

Pizzabezorger Domino’s gaat in Nederland testen met een bezorgrobot die autonoom pizza’s moet gaan bezorgen bij klanten. Deze robots zijn eigenlijk hele kleine zelfrijdende auto’s die over de stoep rijden. Domino’s hoopt de pilot binnen nu en twee maanden starten, maar kon nog niet zeggen waar dat precies gaat gebeuren. Vanochtend toonde het bedrijf de robot in Amsterdam, maar dat wordt sowieso niet de stad waar de pilot plaats gaat vinden.

De bezorgrobot is overigens niet van Domino’s zelf. In Australië ontwikkelde het pizzabedrijf eerder een eigen robot, maar het kiest nu voor een samenwerking met de startup Starship Technologies. Dat bedrijf haalde onlangs zo’n 16,5 miljoen euro aan kapitaal op via een samenwerking met Mercedes-Benz.

Samen gaan Starship Technologies en Domino’s nu een pilot uitvoeren in een aantal Europese landen, waaronder dus Nederland. De startup heeft nu al robots rondrijden in zeven steden in vier landen, die samen al 40.000 kilometer hebben afgelegd.

Starship Technologies

We zijn een dienst, we verkopen geen robots - Starship TechnologiesDe bedoeling is ook niet dat Domino’s uiteindelijk zelf deze technologie gaat ontwikkelen of exploiteren; de pizzabakker wil enkel als één van de eersten de diensten van Starship Technologies afnemen. Dit bedrijf is drie jaar geleden opgericht door twee mede-oprichters van Skype en heeft inmiddels ook daadwerkelijk een werkende bezorgrobot ontwikkeld.

“We zijn een dienst, we verkopen geen robots”, legt Henry Harris-Burland van Starship Technologies uit. “We leveren een bezorgdienst in een stad die allerlei soort bezorgingen doet. Niemand bestelt bijvoorbeeld pizza’s om zeven uur ‘s ochtends, maar we kunnen dan wel boodschappen of pakketjes bezorgen. De robots moeten de hele dag bezig zijn.”

“We komen naar de locatie, een deel van een stad, en bieden onze dienst dan aan aan elk bedrijf dat er gebruik van wil maken. Uiteindelijk moet onze dienst 1 euro per bezorging gaan kosten”, legt Harris-Burland uit. Maar hij geeft ook toe dat het bedrijf nog niet zo ver is. “Uiteindelijk moet bijvoorbeeld ook de lokale bakker, die nu helemaal niet de mogelijkheid heeft om bezorging aan te bieden, gebruik moeten kunnen maken van onze dienst.”

Zo werkt het

Hoe werken de bezorgrobots? De robots zijn zelfrijdende karretjes die volledig autonoom over de stoep kunnen rijden. Ze ontwijken obstakels, dankzij kunstmatige intelligentie die de data van negen camera’s en allerlei sensoren gebruikt. Bovenop zit een ruim voor pizza’s of andere spullen en die kan de ontvanger openen via zijn smartphone.

Er kijkt echter wel altijd iemand mee met de robots. En die operator kan de besturing ook overnemen, mede omdat dit wettelijk verplicht is. Het is echter bij de pilots in 99 procent van de gevallen niet nodig, stelt Starship Technologies. De robots van Starship Technologies worden vanuit Tallinn in Estland in de gaten gehouden. “We hebben nu al commandocentra in Tallinn, in Washington D.C. en in Londen, maar ze kunnen in principe overal zitten”, vertelt Harris-Burland.

Starship Technologies heeft verder geen mensen nodig in de steden waar de robots rondrijden. Reperaties worden uitgevoerd door een servicebedrijf dat overal ter wereld opereert en ons kan helpen als reparaties nodig zijn. Verder kunnen de karretjes zelfstandig hun batterij verwisselen bij een swapping station, al doet het bedrijf dat op dit moment nog handmatig. En ‘s nachts kunnen ze in een hub overnachten. Zo’n hub kan overal worden neergezet, bijvoorbeeld in een parkeergarage.

Diefstal of vandalisme

Mensen aaien de bezorgrobot als een hond - Starship TechnologiesWat veel mensen zich afvragen is hoe het zit met de veiligheid. Kunnen mensen de inhoud niet stelen of de robot vernielen? Tot nu toe is dat nog niet gebeurd en er zijn ook veel voorzorgsmaatregelen genomen, legt Harris-Burland uit. “De robot heeft negen camera’s waardoor we kwaadwillenden kunnen filmen, locatietracking zodat we weten waar je bent, een alarm dat klinkt als een autoalarm en we kunnen praten met mensen via een audioverbinding.”

“Het is niet onmogelijk om hem bijvoorbeeld open te breken, maar om voor een pizza een nacht in de gevangenis terecht te komen, dat wil je niet.” Maar hij geeft ook eerlijk toe: er gaan in de toekomst uiteraard incidenten plaatsvinden. Al is hij daar verder niet bezorgd over. Volgens Harris-Burland reageren mensen vooral positief op de robot en is de sociale acceptatie groot. “Mensen aaien hem als het een hond is bijvoorbeeld.”

Concurrentie

Starship Technologies is natuurlijk niet het enige bedrijf dat bezig om autonoom pakketjes en eten te bezorgen. Er wordt bijvoorbeeld door veel bedrijven getest met bezorgdrones. De startup ziet dat echter niet als concurrentie. “We zien drones als aanvulling op wat wij doen. In steden en buitenwijken is een robot veel logischer voor bezorging dan een drone. Het is goedkoper, efficiënter en ook nog eens sociaal geaccepteerder”, stelt Harris-Burland.

“Je wilt geen drone hebben die over mensen hun tuin, waar kinderen in spelen, vliegt. In buitengebieden, bij boerderijen en in bossen zijn drones juist een veel betere manier om iets te bezorgen.”

Zijn andere bezorgdiensten geen concurrent? Uber, die heel druk bezig is met UberEATS en het ontwikkelen van zelfrijdende auto’s, bijvoorbeeld. Harris-Burland denkt van niet. “Marktplaatsen als JustEat en Deliveroo zijn klanten, geen concurrenten. We hebben met zo goed als iedereen gesproken, maar ik kan er verder niks over zeggen. Het kan natuurlijk zo zijn dat zo’n bedrijf zelf met robots aan de slag gaat, maar wij lopen twee jaar voor op ze.”

Keuze

In Nederland heeft Domino’s nu dus de primeur. Als je bestelt bij een restaurant dat de bezorgrobot test, krijg je als klant straks de optie om te kiezen voor bezorging met een robot. Het is bewust niet standaard.

“We vragen wel wat extra’s van een klant, je moet bijvoorbeeld naar buiten om je bestelling uit de robot te halen”, legt André ten Wolde, CEO van Domino’s in Nederland uit. Hij kon echter nog niet concreet worden over hoe groot de pilot nu precies wordt en waar die nu plaats gaat vinden.