Gelukkig mogen we nu weer veel meer, maar door de coronacrisis zaten we maandenlang vooral thuis. Het is dus niet geheel verrassend dat we ook veel hebben geïnvesteerd om het thuis zo aangenaam mogelijk te houden. En dat blijkt nu ook uit onderzoek van Panelwizard voor smarthome-bedrijf Netatmo onder duizend Nederlanders: driekwart van de Nederlanders heeft meer geïnvesteerd in wooncomfort.
Maar liefst een derde van de ondervraagden heeft tijdens de coronacrisis meer geld uitgegeven om het huis te verbeteren. Zeker de helft wilde de woning comfortabeler maken tijdens de coronacrisis. Dat zijn met name jongeren, zo blijkt uit het onderzoek: 74% van de jongeren tussen de 18 en 30 jaar willen meer comfort in hun huis realiseren, tegenover 37% onder 60-plussers.
Aandacht voor energieverbruik
Maar het is niet alleen wooncomfort waar we massaal in investeren. Ook ons energieverbruik krijgt meer aandacht. Logisch natuurlijk: nu we meer thuis zijn, gaan de lampen en de verwarming ook vaker aan. Dat zie je niet alleen terug op de energierekening, maar het is ook niet al te best voor het milieu. 46% van de respondenten heeft tijdens de pandemie dan ook meer aandacht gekregen voor het energieverbruik van de woning.
Logischerwijs betekent dit ook dat er actie wordt ondernomen. Zo zijn er respondenten die hopen het energieverbruik terug te dringen aan de hand van slimme apparatuur in huis. 35% van de respondenten verwacht aan de hand van dit soort apparaten verbeteringen door te kunnen voeren op het gebied van duurzaamheid. Zo wil 18% slimme lichtproducten aanbieden, die ook nog voor meer sfeer zorgen. 15% wil daarnaast investeren in slimme beveiligingsproducten als camera’s, deurbellen, sloten en brandalarmen.
Daarnaast krijgt de luchtkwaliteit en een gezonde leefomstandigheid vaker aandacht: 35% heeft daar nu meer aandacht voor. Tot slot kopen we nu graag slimme speakers als de Google Nest Hub of Sonos (11%) en slimme tuinproducten als grasmaaiers en irrigatiesystemen (5,3%).