De grootste verbetering die een toekomstige smartphone volgens velen zou kunnen krijgen is een betere accu. En dat geldt overigens ook voor bijvoorbeeld wearables en elektrische auto’s. Fabrikanten kunnen de onderdelen steeds zuiniger maken, maar daarbij bereiken ze langzaamaan een limiet. Er is een doorbraak in batterijtechnologie nodig.
Daar wordt al heel lang heel veel onderzoek naar gedaan en diegene die de oplossing weet te produceren gaat heel erg rijk worden. En misschien wordt dat wel de Universiteit van Cambridgde. Een onderzoeksteam daar heeft namelijk een onderzoekspaper gepubliceerd over de Lithium-Air-batterij.
Bij dit soort batterijen reageert lithium met zuurstof en daarbij komt energie vrij. Gizmodo legt deze werking in een uitgebreid artikel met handige plaatjes uit. Een probleem is dat bij de chemische reactie in deze accu lithiumdioxide vrijkomt en die zet af op de elektrode van de batterij. Uiteindelijk zorgt dat de chemische reactie stopt en de batterij dus geen elektricititeit meer afgeeft.
Door een slim chemisch trucje (voor de liefhebbers: lees vooral de details er op na) is het de onderzoekers gelukt de afzetting van de lithiumdioxide tegen te gaan. Dat zorgt er alleen ook voor dat het lastig om de batterij weer op te laden, maar ook daar hebben de onderzoekers een oplossing voor weten te vinden.
Nu zorgt deze doorbraak niet meteen voor een accu met heel veel meer capaciteit, maar de technologie is wel efficiënter dan de huidige Li-ion-accu’s. Daar komt bij dat voor het opladen een stuk lagere spanning nodig is. Daardoor zou je een smartphone, maar vooral een elektrische auto veel sneller kunnen opladen.