Dropbox is blij met de groei die het in Nederland doormaakt op de zakelijke markt. Niet onlogisch, want begin dit jaar opende Dropbox een kantoor in Amsterdam, juist met de focus op de zakelijke markt. Het bedrijf zegt niet hoeveel zakelijke klanten het precies heeft in ons land en hoe hard de groei is, maar in Europa heeft de clouddienst inmiddels meer dan 200.000 zakelijke klanten.
Mark CrosbieAls Trust and Security Manager geeft Mark Crosbie leiding aan het beveilgingsteam van Dropbox in Europa. Eerder werkte hij voor Facebook, IBM en HP.Opvallend daarbij is dat er via Dropbox steeds meer internationaal wordt samengewerkt door bedrijven. De dienst ziet op dat vlak toename van 165 procent sinds vorig jaar. Met de groei van Dropbox op de zakelijke markt, is de veiligheid van de dienst belangrijker geworden dan ooit tevoren. En dat niet alleen. “Je wilt kunnen controleren wie, waarbij kan en vanaf waar. Bedrijven moeten daar volledige controle over krijgen, zonder dat Dropbox voor de gebruiker zijn snelle, makkelijke experience verliest”, legt Mark Crosbie, Head of International Trust and Security, uit.
Op dat vlak breidt Dropbox zijn dienstverlening steeds verder uit. Zo voegde het bedrijf onlangs de mogelijkheid toe aan Dropbox Enterprise om privé-accounts op bedrijfsnetwerken te blokkeren, terwijl de bedrijfsaccounts gewoon blijven werken. Het doel hiervan is datalekken voorkomen.
Ook kunnen beheerders bijvoorbeeld het aantal apparaten waarmee een account synchroniseert beperken. En bij Dropbox Business krijgen beheerders meer mogelijkheden om de gebruiksactiviteiten te controleren.
Beveiliging als prioriteit
Ondanks deze mogelijkheden zijn bedrijven nog steeds huiverig om de stap te maken van hun eigen lokale servers, naar een clouddienst. “Ik spreek hierover ontzettend veel met bedrijven en vraag ze altijd: denk je dat jouw servers beter beveiligd zijn dan de huidige middelen die criminelen tot hun beschikking hebben? In dat geval moet je je data lokaal opslaan”, vertelt Crosbie.
“Maar ik denk dat dat onrealistisch is. Beveiliging heeft bij bedrijven niet de prioriteit die het heeft bij een techbedrijf. Bedrijven hebben zoveel andere problemen die ze moeten oplossen. Onze business is het beveiligen van data. We kunnen daarin een partner zijn voor bedrijven.”
Overigens gelooft Crosbie niet dat bedrijven, als hij ze heeft overtuigd, van de ene op de andere dag al hun eigen servers de deur uit moeten doen. Hij gelooft in een stap-voor-stap-aanpak. “Begin met de afdeling waar veel medewerkers zitten die moeten samenwerken en bestanden uitwisselen; die zijn in eerste instantie de beste adopters van clouddiensten. Ik adviseer om daar mee te beginnen en te kijken wat werkt en wat niet werkt. Om daarvan te leren en het dan pas breder uit te rollen.”