Duitse mededingingsautoriteit start onderzoek naar Amazon

De Duitse mededingingswaakhond is een onderzoek begonnen naar Amazon. De waakhond wil weten of de Amerikaanse webgigant zijn dominantie op de markt misbruikt in relatie tot derde partijen die de website als een marktplaats gebruiken. Dat meldt Venturebeat.

De waakhond zegt in een verklaring dat het de laatste tijd veel klachten heeft ontvangen van verkopers over de zakelijke praktijken van het bedrijf.

Onderzoek

“Amazon werkt als een soort poortwachter voor gebruikers. Die dubbele rol als de grootste verkoper en de grootste marktplaats, betekent dat er potentie is om andere handelaars op het platform te belemmeren”, aldus Andreas Mundt, president van de waakhond.

Mundt stelt dat het onderzoek bestaat uit het bekijken van de zakelijke voorwaarden die het bedrijf stelt aan de handelaars die de site gebruiken. Daarbij wordt er onder meer gekeken of er een gebrek aan transparantie over opzeggingen, verlate betalingen en eisen voor de verzending van producten is.

De waakhond doet ook onderzoek naar Facebook, nadat het ontdekte dat het sociale medium zijn marktdominantie misbruikte om data te verzamelen over mensen zonder dat ze dit wisten of hier toestemming voor hadden gegeven.