We weten het inmiddels wel: sociaal netwerk Facebook verzamelt flink wat gebruikersgegevens, zodat het onder andere doelgericht advertenties kan verkopen. Hier haalt Facebook miljoenen dollars per jaar mee op. Dat mag gewoon, want gebruikers moeten akkoord gaan met de algemene voorwaarden van het netwerk voor ze een account kunnen maken. Maar hoe eerlijk is dat nou eigenlijk? Daar gaat een Duitse toezichthouder onderzoek naar doen.
De Bundeskartellamt gaat onderzoeken of Facebook zijn marktpositie wellicht misbruikt. Het sociale netwerk is inmiddels zo groot, dat mensen zich verplicht zouden voelen om een account te maken. Iedereen zit er immers op. Door deze dominante positie zou Facebook zijn algemene voorwaarden veel onredelijker kunnen maken dan meestal de norm is.
Maakt Facebook zich hier inderdaad schuldig aan, dan kan de organisatie eisen dat de algemene voorwaarden minder alomvattend worden. Het sociale netwerk zou dan ook minder data over gebruikers kunnen verzamelen. Een eis die zelfs kan worden gesteld als kleinere sociale netwerken vergelijkbare eisen stellen, vertelt toezichthouder Andreas Mundt aan TechCrunch:
Dominante bedrijven moeten zich aan speciale regels houden. Daarbij gaat het ook om het hanteren van redelijke algemene voorwaarden, mits daar op de markt vraag naar is. Voor advertentiegedreven bedrijven zoals Facebook is gebruikersdata ontzettend belangrijk. Daarom is het van belang om mogelijk misbruikt van marktpositie te onderzoeken, en of consumenten goed worden geïnformeerd over de verzamelde data.
Of Facebook misbruik maakt moet overigens nog blijken: het betreft op dit moment enkel een onderzoek.