Duitsland wil dat 24 uurs-gamelivestream televisielicentie aanvraagt

Twitch.tv homescreen

Een nonstop livestream starten klinkt leuk, maar in Duitsland wordt dat mogelijk aan banden gelegd. Het kanaal PietSmietTV, dat 24 uur per dag een gamestream verzorgd via Twitch en YouTube, moet namelijk vanaf 30 april een televisielicentie hebben om te blijven uitzenden. Dat schrijft het Duitse medium WBS.

Volgens de autoriteiten voldoet het kanaal namelijk aan de wettelijke definities van een tv-zender: de informatie wordt lineair uitgezonden en het is een communicatieservice gericht op het publiek met een redactionele focus, dat niet bedoeld is voor persoonlijke doeleinden. Met andere woorden: het is een televisiezender met een redactie die live uitzendt voor een groter publiek, en niet een persoonlijk kanaal waar je bijvoorbeeld vlogt.

Peter Smits, de oprichter van het kanaal, heeft inmiddels gezegd de beslissing te respecteren. Hij gaat dus een licentie aanvragen en er komt verder geen rechtszaak over. Maar dit kan natuurlijk wel een voorbeeld zetten voor andere kanalen.

De autoriteiten hebben in ieder geval gezegd dat ze meer livestreams willen gaan aanpakken in de toekomst. De kans is dus groot dat veel andere mensen die 24 uur lang zeven dagen per week uitzenden ook een dergelijke licentie moeten hebben in Duitsland. En daar zijn de autoriteiten blij mee, want er is geen aparte wet- of regelgeving die livestreams op het internet reguleert.

Licenties zijn duur

Het probleem zit hem vervolgens vooral in het geld. Naast de stapels papierwerk waar je doorheen moet voor een licentie, betaal je ook nog eens tussen de 1000 en 10.000 euro. Voor een gemiddelde omroep is dat geen probleem, maar als je dat van je eigen zakgeld of bescheiden loontje moet betalen, is dat behoorlijk vervelend.

Bovendien: wat valt er nog meer onder deze regelgeving? Wat als kortere streams er ook onder gaan vallen? Dan wordt ieder filmpje dat je op YouTube zet en iedere livestream opeens wel erg duur. Dat heeft als gevolg dat veel minder mensen in Duitsland met online video’s aan de slag gaan. Zo verschijnen er dus minder vlogs en wordt het aanbod er flink kleiner. En dat zou toch jammer zijn.