Het Wembley National Stadium Ltd. (WNSL), in de volksmond ook wel ‘Wembley’ genoemd, gaat samenwerken met de Engelse mobiele netwerk operator EE. Het zesjarige verbond tussen de twee is gebaseerd op hun gedeelde ambitie een stadion te creëren dat ‘the most connected in the world’ is.
De deal zal direct effect hebben, met het oog op de Capital One Cup Final die op 2 maart zal plaatsvinden. Hoewel echt grote effecten voorlopig nog niet zichtbaar zullen zijn, zullen EE klanten vanaf eind maart al profiteren van exclusieve ticket aanbiedingen en marketing initiatieven.
Hoewel EE het leidende merk en sponsor voor het stadion zal zijn, behoudt het Wembley stadion haar eigen naam. Wel is er een nieuw logo ontworpen, en zal EE leverancier worden van het Engelse senioren voetbal team, en de FA Cup competitie.
Wembley zal in de komende zes jaar profiteren van de miljoenen investering. De zogenaamde ’technologische infrastructuur’ van het stadion zal worden verbeterd met 4G, supersnelle WiFi, en de mogelijkheid tot mobiele betalingen in het hele stadion.
Dit zal zeker zijn vruchten afwerpen. Iedereen die wel eens zijn mobiele telefoon heeft proberen te gebruiken bij grote sportevenementen zal bekend zijn met het overbelaste 3G netwerk dat ontstaat door de grote concentratie van mobiele telefoons in het gebied. In de toekomst zal dit dus geen probleem meer zijn als het aan Wembley en EE ligt.
Daarnaast zal er een nieuwe mobiele applicatie voor iOS en Android worden gelanceerd. Hierop zullen de nieuwste evenementen worden getoond en kunnen mensen het uitzicht van hun mogelijke zitplaats alvast bekijken. Ook bevat de applicatie een reisplanner en zelfs een systeem om tickets aan te schaffen.
Hoewel we steeds meer stadions zien die meer ‘connected’ worden, bevinden we ons nog steeds in de eerste fase van een wijd verspreide overgang. De Wycombe Wanderers biedt bijvoorbeeld al een tijdje WiFi aan, ook Real Madrid maakt stappen om een hi-tech stadion te creëren, net als Barcelona. Toch blijft WiFi nog een relatief zeldzaam fenomeen in de Europese voetbal scene. Het zelfde geldt voor Amerika, waar mondjesmaat wordt gewerkt aan ‘full connected’ stadions.