Nuance is het bedrijf dat iedereen kent zonder het te kennen. De onderneming doet zoveel op het gebied van text-to-speech en stemherkenning dat de kans groot is dat hun technologie zit in het apparaat dat je nu gebruikt. In iPhones, Galaxy’s, BMW’s en zelfs in de automatische hulplijn van ING: de technologie die Nuance ontwikkelt, is werkelijk overal terug te vinden.
Nuance CommunicationsOpgericht in 1992 als Visioneer en nu marktleider op het gebied van spraakherkenningssoftware. Je vindt het bedrijf terug in nagenoeg ieder slim apparaat. Recentelijk werd ik uitgenodigd om hun kantoor in Aachen te bezoeken. Daar werken ongeveer 200 medewerkers van de in totaal 13.500 werknemers die Nuance in dienst heeft. Na de eerste kennismaking met het bedrijf is er één ding duidelijk: diversiteit is niet een streven voor het bedrijf, maar een keiharde voorwaarde om te overleven in de wereld van dicteren en stemherkenning. Zo worden er 80 talen binnen het bedrijf gesproken en was zelfs hun kantoor in Aachen een samensmelting van culturen. Om de impact te laten zien van de technologie van Nuance is het gemakkelijk om een aantal statistieken aan te halen. Hun technologie is terug te vinden in 130 miljoen voertuigen en 800 miljoen handsets. Op hun servers voeren ze jaarlijks 16 miljard stemopdrachten uit: ze analyseren wat iemand zegt, proberen te achterhalen wat de intentie is en sturen vervolgens opdrachten naar de auto, computer of smartphone.
Tijdens mijn bezoek wilde het bedrijf laten zien hoe al die techniek tot stand komt en welke toekomstige ontwikkelingen impact gaan hebben op de mogelijkheden die we als consumenten hebben. De nadruk lag vooral op de steeds slimmer wordende auto’s: ondanks dat je het vaak niet ziet, zijn de meeste high-end voertuigen afgeladen met technologie van Nuance. Maar de directe aanleiding is dat Nuance begonnen is met het verkopen van hun eigen auto-interface, die niet geheel verassend voornamelijk op stemherkenning werkt.
Tijdens de CES 2016 liet Nuance voor het eerst deze interface zien. Dragon Drive functioneert als pro-actieve assistent en stelt gebruikers in staat om op een natuurlijke manier te communiceren met hun voertuig. Je kunt de Dragon Drive overigens niet zomaar kopen en inbouwen in jouw auto, het systeem is gericht op autofabrikanten die het vervolgens afnemen, aanpassen en integreren.