Nog een week en dan barst het EK voetbal in Frankrijk los. Wij zijn er niet bij (nee, niet prima), maar toch zal de echte voetbalfan zich verheugen op 3 weken lang wedstrijden van de beste voetballanden in Europa. De Fransen zijn er in elk geval helemaal klaar voor: Vandaag werd bekend gemaakt dat de Eiffeltoren in Parijs ter gelegenheid van het EK elke dag een andere kleur zal krijgen.
Welke kleur dat wordt, bepalen de fans via social media. Elke avond wordt de toren verlicht in de kleuren van het land dat die dag in de meeste tweets, Facebook posts en Instagram foto’s vermeld wordt. Wanneer bijvoorbeeld Frankrijk tegen Engeland speelt, worden alle social media posts rondom die wedstrijd gemonitord tot het tijdstip dat de wedstrijd begint. Van het team dat het meest trending is op social, wordt de vlag op de Eiffeltoren geprojecteerd.
Het EK voetbal begint volgende week vrijdag 10 juni en duurt een maand, de finale vindt plaats op 10 juli. Het social media experiment met de Eiffeltoren wordt mogelijk gemaakt door telefonieprovider Orange. Wie denkt de actie te kunnen hacken door de Nederlandse vlag wereldwijd trending te maken op social media komt bedrogen uit: Volgens Orange is er dagelijks een team van moderators actief om ervoor te zorgen dat de actie niet gesaboteerd kan worden door trollacties.