Ello is kritisch op Facebook en laat dat zien

Ello, het nog-niet-zo-succesvolle sociale netwerk, spreekt Facebook direct aan op hun creepy gedrag. De Amerikaanse startup heeft afgelopen week hun iOS-app gelanceerd en kreeg eerder in februari een investering van vijf miljoen dollar. Het bedrijf zet zich zodanig af tegen de manier waarop Facebook geld verdient — door het verkopen van gebruikersgegevens en advertenties — dat in het manifest van Ello is opgenomen dat ze nooit advertentieruimte of gebruikersgegevens zullen verkopen, zelfs als het bedrijf ooit verkocht zou worden.

Photography is better without ads

Om de aandacht te vestigen op dat wat Ello onderscheidt van Facebook heeft het bedrijf advertenties ingekocht op de laatstgenoemde website. Daar krijgen sommige gebruikers advertenties te zien met slogans als: “They told us you’re single in NYC” en “We paid for you to see this ad”. Ello laat weten hiermee Facebook-gebruikers te willen wijzen op hoe het sociale netwerk omgaat met hun privégegevens.

Backcountry, not ads

Volgens de organisatie blijft het niet bij deze reclame-uitingen, Ello is van plan om aankomende maanden op andere sociale netwerken reclame te maken. De bedoelingen van Ello lijken nobel, maar door gebruik te maken de uitgebreide segmenteerfuncties van Facebook laat zelfs het kritische Ello zien waarom Facebook zo succesvol is. Ik denk dat we juist van Ello iets beters mogen verwachten.

Ads Suck