Elon Musk is toch van plan om met een eigen startup een Hyperloop te gaan bouwen. Dat concludeert Bloomberg op basis van aanwijzingen en een bron dicht bij de Tesla- en SpaceX-topman. Sinds Musk in 2012 zijn concept voor de Hyperloop presenteerde, nam hij er direct enige afstand van. Ja, het was ‘zijn’ kindje, maar hij hield altijd vol er zelf niets mee te gaan doen.
Het was de bedoeling dat andere bedrijven de Hyperloop zouden onderzoeken, ontwerpen, bouwen en testen. Inmiddels zijn een aantal startups met elkaar de concurrentie aangegaan om het futuristische transportmiddel werkelijkheid te maken. Het gaat om onder meer Hyperloop Transportation Technologies (HTT), Hyperloop One en het daaruit voortgekomen Arrivo. Ook een aantal universiteiten werken met studententeams aan de Hyperloop, waaronder de TU Delft.
To be clear, SpaceX is supporting a student design competition for STEM, not trying to build Hyperloop itself. Other cos are doing latter.
— Elon Musk (@elonmusk) June 15, 2015
Zij krijgen nu, volgens Bloomberg, dus concurrentie van the man himself. Daarbij heeft hij al één groot voordeel. Zijn bedrijf SpaceX heeft namelijk het handelsmerk ‘Hyperloop’ vastgelegd, nog voordat Musk in 2013 zijn concept naar buiten bracht. Dat zou voor problemen kunnen zorgen voor bedrijven als HTT en Hyperloop One, schrijft Bloomberg.
‘Mondelinge toestemming’
hintte ook naar het gebruik van deze files voor een ondergrondse Hyperloop, maar Musk zei die nooit zelf te gaan bouwen.
Eind 2016 maakte Musk bekend graag tunnels te willen graven om het fileprobleem op te lossen. Dat resulteerde uiteindelijk een bedrijf: The Boring Company. Het bedrijfTot vorige maand, toen Musk een nogal vage tweet de wereld in slingerde waarin hij zei ‘mondelinge toestemming’ te hebben gekregen om een ondergrondse Hyperloop te bouwen. Het verhaal werd nogal opgeblazen door de media die het oppikten. De kritische houding ging vooral uit naar het eerste deel van zijn tweet: ‘mondelinge toestemming’. Toestemming is immers pas toestemming als het zwart op wit staat.
Just received verbal govt approval for The Boring Company to build an underground NY-Phil-Balt-DC Hyperloop. NY-DC in 29 mins.
— Elon Musk (@elonmusk) July 20, 2017
An underground Hyperloop would mean no disruption above ground and be way faster, so I think it is he right way to go
— Elon Musk (@elonmusk) July 20, 2017
De toestemming is gebakken lucht, zou de conclusie kunnen zijn. Maar in het berichtje school iets anders: dat Musk zelf aan de slag wil met het bouwen van de Hyperloop.
Bloomberg ziet nog een aanwijzing op de website van SpaceX. Op die website geeft het bedrijf details over de competitie voor studententeams die bijdragen aan de ontwikkeling van het transportmiddel. Voorheen waren op deze website de volgende woorden te vinden: “Hoewel we zelf geen commerciële Hyperloop ontwikkelen, zijn we geïnteresseerd om de ontwikkeling van een Hyperloop-prototype te helpen versnellen.”
De tekst is inmiddels aangepast. Het laatste deel van de zin is nog wel terug te vinden. Het eerste deel van de zin is verdwenen. Wat Bloomberg daarmee wil zeggen: ’trek uw conclusie’.