Emily Weiss (Glossier): ‘Iedere klant is een influencer’

“Het is een van de grote vragen van grote beautymerken”, zegt Emily Weiss op het podium van The Next Web Conference 2017. “Hoe krijgen we onze klanten betrokken bij ons merk? En het antwoord is vrij simpel: betrek ze gewoon bij je merk.”

Weiss is CEO en oprichter van Glossier, een bedrijf dat is voortgekomen uit het beautyblog Into The Gloss. “Op dat blog delen we de verhalen van krachtige vrouwen uit de wereld van kunst, mode en tech”, vertelt Weiss. “En eigenlijk we merken dat deze machtige vrouwen zich allemaal niet zo makkelijk willen uitspreken over de make-up die ze gebruiken.”

Glossier ziet het blog, dat volgens Weiss momenteel 2 miljoen bezoekers per maand trekt, als het nummer één sociale kanaal. “Het doel is om de bezoekers de experts te maken van hun eigen beautyroutine. We stoppen veel moeite in de kwaliteit van onze berichten. Dat werkt: we plaatsen één keer per dag een bericht en krijgen daarop vijftig reacties. Elk bericht is een gesprek.”

Influencer

“Daarnaast kijken onze klanten elke keer opnieuw uit naar het moment dat we een nieuw product lanceren. Dat doen we ongeveer elke 2 of 3 maanden. Daardoor maken we de vrouwen optimaal enthousiast voor een nieuw product. Het is een beetje als de lancering van nieuw Harry Potterboek.”

“Elk nieuw product dat we met Glossier maken, is bedoeld om te delen”, zegt Weiss. Daarmee bedoelt ze niet dat je je lipstick na dag één aan je vriendin moet geven, maar dat haar producten deelbaar zijn op sociale media. “We zien onze producten als digitale content. We maken ze zo dat het mensen motiveert om daarover op sociale media te praten, bijvoorbeeld door een foto te maken van het moment dat ze het product uitpakken. Daarmee maken we van elke klant influencer.”