Esports zijn in Nederland populair, en dat blijft alleen maar groeien. Sterker nog: ons land heeft de beste verwachte groeisnelheid in 2018 van Europa. Dat blijkt uit onderzoek van SuperData Research in opdracht van PayPal. Daarbij werden twaalf Europese markten onderzocht.
De hoogste omzet komt echter niet uit Nederland, maar uit Zweden. Maar verder doet Nederland het goed. De omzet van esports in Nederland bedroeg vorig jaar 7,8 miljoen dollar. In 2017 is een groeitempo van 27,5 procent voorspeld, wat na Polen het beste groeipercentage van Europa is.
In 2018 is er naar verwachting een groei van 22 procent, de hoogste snelheid van alle onderzochte landen. “In 2018 zal de omvang van het e-sportspubliek dicht bij de 1,4 miljoen Nederlanders liggen, wat duidelijk maakt dat we aan deze industrie bijzondere aandacht moeten besteden”, aldus Jan-Willem Roest, General Manager PayPal Benelux & Ierland.
Maar in de rest van Europa gaat het goed. Omdat we hier gemakkelijk toegang tot het internet en social media hebben, groeit de populariteit van esports. In 2018 bedraagt de omzet van deze branche 345 miljoen dollar. Zweden, Rusland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk staan voorop als er gekeken wordt naar de omvang van hun markt en het aantal kijkers.
Millenials
Als we kijken naar esports, dan kijken we ook naar Millenials. Volgens het onderzoek domineren zij namelijk bijna volledig de digitale gamingindustrie. Vooral consumenten tussen de 18 en 34 jaar hebben hier interesse in: die groep is goed voor 62 procent van het Europese publiek. 10 procent van alle esports-fans is 45 jaar of ouder.
Verder zijn het vooral de mannen die bezig zijn met esports. Deze groep is goed voor 84 procent in Europa. In Zweden (24%), Frankrijk (22%), Groot-Brittannië (22%) en Polen (19%) zijn er echter relatief ook veel vrouwelijke esporters.