Esports zijn booming business, blijkt uit een rapport van Newzoo. Zoals het er nu uitziet gaat deze branche een omzet van 493 miljoen dollar behalen in 2016. Dat is 51,7 procent meer dan vorig jaar.
Met esports worden de professionele competitie sop het gebied van games bedoeld. De wedstrijden, met publiek, worden regelmatig online en op tv uitgezonden en spelontwikkelaars verdienen dan ook veel aan de verkoop van de rechten voor de uitzending. Sterker nog: daar komt de meeste groei vandaan. En dat gaat sneller dan verwacht. Daarnaast komt de omzet uit sponsoren, advertenties in video’s en het verkopen van toegangsbewijzen voor de evenementen.
Een voorbeeld van die toernooien zijn die van Ubisoft’s Rainbow Six: Siege Pro League. De uitgever wil dat haar spelers terugkomen en werkt met evenementenorganisator ESL om seizoenen van wedstrijden op te zetten. In het Verenigd Koninkrijk gingen ze zelfs een stap verder: tijdens de Olympische Spelen in Rio de Janeiro gaven zij ook een Olympische Spelen voor esports.
1,1 miljard dollar
Met de gigantische groei in esports komt ook een bijgesteld plaatje voor de toekomst. Volgens Newzoo wordt de omzet in 2019 zelfs 1,1 miljard dollar. Emma McDonald, marketing director bij Newzoo, zegt tegen Venturebeat:
Steeds meer uitgevers omarmen esports als een manier om de levensduur van hun games te verlengen. Dit gebeurt dor de betrokkenheid van spelers te vergroten en de bewustwording van de franchise te stimuleren onder een breed publiekv via live-wedstrijden en toernooien.
Veel uitgevers hebben naar organisatoren van derde partijen gekeken om hen te helpen bij het opzetten van toernooien voor hun nieuwe titels. Newzoo verwacht dat de uitgevers aan het einde van dit jaar in totaal 100 miljoen dollar hebben uitgegeven aan organisatoren om die toernooien en competities op te zetten.
Overigens wijkt de verwachting van Newzoo niet veel af van die van PwC. Dit bedrijf zei in april al dat esports dit jaar goed zouden zijn voor een omzet van 463 miljoen dollar, 43 procent meer dan vorig jaar.