De Europese Commissie wil de regelingen rond cookies en het verzamelen van metadata van gebruikers strenger maken. In een voorstel van de Commissie wordt onder meer de suggestie gedaan om cookie-instellingen in browsers en apps in te bouwen. De regels kunnen flink wat gevolgen hebben voor de grote spelers in de advertentiemarkt, zoals Google en Facebook.
Volgens de nieuwe regels moeten gebruikers in heel de EU actief instemmen met zogenaamde tracking-cookies. Dit zijn kleine stukjes code die je online activiteiten volgen. Bedrijven al Google en Facebook gebruiken cookies om gerichte advertenties te plaatsen op websites die gebruikmaken van hun advertentienetwerk. Met de nieuwe regels bestaat de kans echter dat je niet instemt met de cookies, en ze dus geen informatie van je kunnen krijgen. De gepersonaliseerde advertenties die nu aangeboden worden, worden dan niet meer mogelijk. Daardoor kan de inkomstenstroom wel eens flink verminderen.
De opgestelde regels, die nu alleen nog als voorstel bestaan, zijn volgens de Commissie gemaakt om de privacy van gebruikers te beschermen. Daarnaast moeten ze meer transparantie bieden over hoe bedrijven jouw data gebruiken. “Transparantie is belangrijk. Mensen moeten weten of de informatie die opgeslagen is in hun apparaten gebruikt wordt en of hun online gedrag gevolgd wordt”, aldus de Europese Commissie.
Toestemming geven
In Nederland is het geven van toestemming nu al verplicht via een cookiemuur of -melding. Het plan van de EU is echter om de instelling naar de browser te halen. Wanneer je een browser of andere software die elektronische communicatie aanbiedt (denk aan WhatsApp en sociale media) installeert, moet je kiezen of je gevolgd mag worden voor advertentiedoeleinden, voordat je de installatie afrond. De instelling kun je op ieder moment veranderen.
Jouw keuze bij het installeren is belangrijker dan individuele toestemming voor Google of Facebook via een privacyverklaring. Oftewel: in hun voorwaarden kan wel staan dat je gedrag mogen volgen, maar als jij bij het downloaden zegt van niet, mag het ook niet.
Geef je geen toestemming, dan zie je nog steeds wel advertenties op het internet. Het verschil is echter dat deze mogelijk niet gepersonaliseerd zijn.
Huidige cookies
Het nadeel van de huidige implentatie van de Nederlandse cookiewet is dat je per site een melding krijgt. Daarnaast heb je bijna altijd geen andere keuze hebt dan de cookies te accepteren als je een site wilt bezoeken.
De nieuwe regels moeten dan ook een gemakkelijke manier zijn om cookies te accepteren of te weigeren. Tegen sites die gebruikers zonder cookies de toegang weigeren wordt echter niets gedaan.
En hoe nu verder?
De nieuwe wetgeving wordt, als deze wordt aangenomen, verplicht in alle EU-lidstaten. Dat betekent dat we ook in Nederland veranderingen kunnen gaan zien. Daarnaast worden de regels dus ook verplicht voor applicaties als WhatsApp en Facebook, terwijl ze nu eigenlijk alleen gelden voor websites.
Het voorstel moet nu worden besproken onder de Europese lidstaten en diverse commissies. De kans bestaat dat het voorstel nog aangepast wordt, voordat deze aangenomen wordt. Bedrijven als Facebook en Google hebben veel lobbyisten in Brussel, die nu natuurlijk hard aan het werk gaan. De Commissie hoopt echter dat de regels op 28 mei 2018 zijn aangenomen en vervolgens worden geïmplementeerd.