Zaterdag vond het jaarlijkse Eurovisie Songfestival plaats in Kopenhagen. Er werden toen meer dan 5,3 miljoen tweets verstuurd met als hoogtepunt de winst van de Oostenrijkse, bebaarde dragqueen Conchita Wurst. Zijn uitvoering van het nummer “Rise like a Phoenix” leverde een storm van enthousiaste kijkers op die hun enthousiasme op Twitter deelden. Dit aantal liep op tot een gemiddelde van 47.136 tweets per minuut, volgens Twitter.
In totaal werden er 5.384.678 tweets verstuurd waarmee het record van vorig jaar – 3.76 miljoen tweets in Europa – werd verbroken. Dat aantal was vorig jaar al genoeg om de show te zijn waarover het meest werd getwitterd in 2013 – met sport uitgezonderd.
The final count is in: 5.3M+ Tweets sent around the #Eurovision final. Peak TPM for @ConchitaWurst‘s victory. pic.twitter.com/O3s9nuNLfR
— Twitter UK (@TwitterUK) May 11, 2014
Wurst had van tevoren te maken met heftige homofobische en transfobische kritiek van mensen uit haar eigen land en landen zoals Rusland, die het festival een “hotbed of sodomy” noemden, volgens de BBC. De meeste kijkers vonden echter wel degelijk dat Wurst haar winst verdiende waaronder een aantal beroemdheden zoals Russell Brand.
I’m knackered – but what a great night. #Eurovisionpic.twitter.com/STGTtdmHB0
— Russell Brand (@rustyrockets) May 10, 2014
Nederland werd dit jaar tweede met “Calm After The Storm” van The Common Linnets, bestaande uit Ilse DeLange en Waylon. Dit is het beste resultaat sinds 1975 toen Nederland eerste werd met Ding-a-Dong van Teach-In.