Ineens was daar de evenementen-zoekmachine Frolly. Een goed concept heeft geen introductie nodig zullen de makers gedacht hebben, want zonder veel bombarie werd de dienst gelanceerd. En met succes kunnen we wel zeggen.
Frolly, dat werd opgericht door Frank Bos en Bart Proost, blijkt een gat in de markt als het om evenementen gaat. Een grote hoeveelheid evenementen in Nederland blijft onopgemerkt, maar met Frolly weet je direct welke evenementen er bij jou in de buurt plaatsvinden. Hierdoor blijf je eenvoudig op de hoogte en hoef je geen enkel evenement in jouw regio meer te missen.
Zoekmachine op basis van social media
Na de succesvolle beta test, waarbij Frolly werd uitgebracht als app voor de iPhone, besloten de oprichters om de zoekmachine ook als website te lanceren. Via de website kun je binnen één oogopslag zien welke evenementen er vandaag (of elke andere willekeurige datum) plaatsvinden in jouw regio.
Zo kun je op de website jouw locatie invoeren, een straal in kilometers toevoegen en een datum selecteren, waarna je direct een overzicht ziet van alle evenementen op basis van de door jouw ingevulde gegevens. Handig, want zo weet je zeker dat je geen gaaf evenement over het hoofd ziet.
Echter is het voorspellen van het aantal bezoekers verreweg de meest indrukwekkende functie van Frolly. Op basis van speciale algoritmes weet de dienst precies in te schatten hoe veel bezoekers een evenement zal trekken. Zo analyseert de zoekmachine alle data omtrent een evenement op social media, waarna het een inschatting maakt van het aantal bezoekers. Hierdoor zie je als gebruiker direct of een evenement de moeite waard is, of dat de kans groot is dat je een van de weinigen bent die gaat.
Wil je gelijk kaarten bestellen voordat een evenement uitverkocht is, dan zal de zoekmachine je doorsturen naar de ticketdienst van het evenement.
Internationaal
Dat de dienst populair is blijkt wel uit de cijfers van Frolly. Een week na de lancering, begin februari, wist de dienst al op basis van haar websitebezoekers voor 4196 evenementen het aantal bezoekers te voorspellen. De tweede week groeide dit aantal door naar 5471 evenementen en de groei lijkt er voorlopig nog niet uit.
Het team achter Frolly, dat naast de twee eerder genoemde oprichters uit nog drie andere aandeelhouders bestaat, kan het succes zelf ook niet verklaren. “We hadden wel verwacht dat de dienst goed zijn werk zou doen voor grote evenementen, maar we staan versteld van het succes op lokaal gebied”, zo laat Bas Proost aan Emerce weten.
Het succes van de evenementen-zoekmachine doet direct de vraag oprijzen of Frolly niet de stap moet gaan maken naar het buitenland, aangezien er over de grens nog geen dergelijk alternatief bestaat. Volgens Proost zijn de internationale ambities er zeker, maar zijn de plannen nog onduidelijk. Wel laat Proost weten dat de dienst inmiddels ook al delen van België en Duitsland dekt, waardoor het slechts een kwestie van tijd lijkt voordat de dienst ook internationaal de markt zal gaan veroveren.
Je zou zeggen dat als de dienst een succes is in een klein land als Nederland, de dienst helemaal aan zou moeten slaan in grote landen als de Verenigde Staten, aangezien het aanbod van evenementen daar nog vele malen groter is.