Numrush

Facebook test grote advertenties voor Messenger

Facebook Messenger

Facebook is duidelijk bezig met het verbeteren en verder uitrollen van advertentiemogelijkheiden binnen haar platformen. Begin deze maand werd duidelijk dat we advertenties krijgen in video’s op het sociale medium, nu worden ze ook getest binnen Facebook Messenger, aldus het bedrijf. En helaas voor ons: de advertenties zijn groot.

De advertentie bestaat uit thumbnails met een tekst en een link. Die link kan leiden tot verschillende acties, bijvoorbeeld je aanmelden voor een dienst of meer te ontdekken over het bedrijf. Dat is vergelijkbaar met Facebook Pages voor ondernemingen, die je ook specifieke acties kunnen laten uitvoeren.

De test is voorlopig nog erg klein en vindt alleen plaats in Australië en Thailand. Het idee is dat bedrijven een advertentie op het homescherm van Messenger kunnen plaatsen. Omdat ze precies tussen je favorieten en de actieve gebruikers zitten, zijn de advertenties behoorlijk groot. Zoek je namelijk iemand om mee te kletsen, dan moet je eerst langs deze advertenties scrollen. Irritant en het maakt de app een stuk minder gebruiksvriendelijk.

Gelukkig belooft Facebook wel dat advertenties niet in je gesprekken opduiken, tenzij je er op klikt of als je een gesprek start met het bedrijf. Toch heb ik een donkerbruin vermoeden dat vooral ondernemingen blij worden van de feature, en gebruikers absoluut niet.

Miljard gebruikers

Messenger heeft tegenwoordig ruim een miljard maandelijkse gebruikers die met advertenties als deze bereikt kunnen worden. Dat Facebook dit wilt proberen, is dan ook niet vreemd. Bovendien zegt het bedrijf dat mensen meer dan een miljard berichten per maand versturen aan ondernemingen. Misschien dat ze daardoor het idee krijgen dat wij graag advertenties willen zien in de app.

Het kan natuurlijk gebeuren dat er weinig interactie komt tussen de advertenties en de gebruikers. Is dit het geval, dan is de kans groot dat Facebook nog eens na gaat denken over hoe ze dit kunnen implementeren. Het is immers allemaal nog maar een test.