Facebook gaat tonen wie je contactinformatie uploadt voor advertenties

Facebook

Facebook is van plan om van adverteerders te eisen dat ze je toestemming moeten hebben als ze je telefoonnummer of e-mailadres willen uploaden voor gerichte advertenties. Dat ontdekte TechCrunch. En vanaf 28 februari kun je ook zien of een bedrijf jouw contactinformatie heeft geüpload.

De tool voor adverteerders om contactinformatie te uploaden voor advertenties, verscheen in juni. Maar toen was er geen verificatieproces en geloofde Facebook bedrijven op hun woord dat ze toestemming van je hadden om je gegevens te uploaden.

Why am I seeing this

In november kwam er een manier voor advertentiebureaus en ontwikkelaars om te specificeren voor wie ze promoties kochten. Nu komt die informatie ook naar ons toe. Vanaf 28 februari gaat de knop “Why am I seeing this” ook tonen of je contactinformatie geüpload is en of dat door het merk is gedaan of door hun marketingbureau of ontwikkelaars.

Een woordvoerder van het sociale medium stelt dat het doel is om mensen beter te laten begrijpen hoe adverteerders hun informatie gebruiken. Zelf kun je precies ontdekken wie jouw gegevens heeft en of die voor advertenties gebruikt worden. Wil je anoniemer zijn op het internet, dan kun je dus ontdekken of je je gegevens vaker privé moet houden.

Foto: Shutterstock.com