‘Facebook gaf Netflix en Spotify toegang tot privéberichten gebruikers’

Facebook

Facebook heeft diverse tech-bedrijven veel meer toegang gegeven tot gebruikersdata dan tot nu toe bekend was. Dat meldt The New York Times op basis van documenten die het in handen heeft en interview met ingewijden. Netflix en Spotify hadden zelfs de mogelijkheid om privéberichten van gebruikers te lezen en te verwijderen.

Microsoft, Sony en Amazon kregen de mogelijkheid om e-mailadressen te verzamelen van vrienden van gebruikers. Dit was zelfs in 2017 nog mogelijk. Fabrikanten als Apple kregen de mogelijkheid om speciale functies te maken die in het sociale netwerk geplaatst konden worden.

De overeenkomsten gingen om de gebruikelijke beschermingen van privacy heen, waardoor het voor gebruikers moeilijker werd om te bepalen wanneer en hoe hun data gedeeld werd. “Geen van deze samenwerkingen of functies gaf bedrijven toegang tot informatie zonder toestemming van gebruikers”, aldus Facebook in een verklaring. Het bedrijf stelt ook dat de samenwerkingen de deal met de FTC uit 2012 niet overtrad.

Kalender

Een deel van het delen van de data was redelijk transparant voor de eindgebruiker. Zo kon je door een integratie met Apple je Facebook-kalender koppelen aan die op je iPhone, zelfs als je in de instellingen al het delen van data uit had geschakeld. Apple stelt dat de informatie nooit naar zijn servers ging, maar op de iPhone bleef.

In andere gevallen werd er echter veel meer toegang gegeven aan bedrijven dan nodig was om functies te maken. Daarbij vertrouwde het sociale medium er op dat die toegang niet misbruikt werd.

Zo konden Spotify, Netflix en de Royal Bank of Canada privéberichten lezen, schrijven en verwijderen op Facebook. Die toegang werd gegeven zodat de bedrijven hun eigen unieke implementaties van een functie voor privéberichten konden bouwen. Gebruikers konden daardoor bijvoorbeeld een Facebook-bericht versturen met een link naar een nummer.

Verbaast

De bedrijven zelf lijken echter verbaasd over hoeveel toegang ze kregen. Apple stelt tegenover The Guardian dat het niet op de hoogte was dat het sociale medium zijn apparaten speciale toegang had gegeven. En ook Spotify zegt niet te hebben geweten dat er zoveel macht overhandigd was.