Facebook heeft gisteren bekend gemaakt een samenwerking te starten met TV Analytics bedrijf SecondSync, rondom het TV gedrag van Facebook gebruikers. Het is de eerste keer dat Facebook zijn data op gebied van TV kijken vrij geeft aan een derde partij. De samenwerking is bedoeld om onderzoek te gaan doen naar de wijze waarop mensen een sociaal netwerk gebruiken terwijl ze TV kijken.
Het is de bedoeling dat er volgende maand al een eerste rapportage gepubliceerd wordt door SecondSync, getiteld ‘Watching with Friends’ waarin wordt geanalyseerd hoe mensen TV kijken in combinatie met Facebook. Het onderzoek heeft onder meer gekeken naar gebruikers in de VS, Engeland en Australië. Daarbij wordt bijvoorbeeld ingegaan op de trends per genre, demografie, toestel en het gebruik van Facebook voor, tijdens en na een specifiek TV programma.
De samenwerking moet behalve periodieke rapportages ook een vaste stroom van data gaan aanleveren aan analytici en mediabureaus die gebruik maken van SecondSync. Veel adverteerders, omroepen en TV makers zijn volgens Managing Director Andy Littledale ‘razend benieuwd’ naar de wijze waarop TV kijkers Facebook gebruiken. Tot nu toe was Facebook data in tegenstelling tot bijvoorbeeld Twitter data daarvoor niet vrijelijk te raadplegen en analyseren, maar sinds deze week is dat nu via SecondSync dus wel het geval.