Het was gisteren Internationale Kattendag en Facebook heeft daar op een toffe manier op ingehaakt. De onderzoeksafdeling van sociale netwerk is op basis van gebruikersdata gaan kijken of het meer te weten kon komen over honden- en kattenliefhebbers, om te zien hoe deze dierenvrienden precies in elkaar zitten. Op deze manier wisten ze antwoord te geven op een aantal ‘belangrijke’ vragen. Zoals: houden hondenmensen óf kattenmensen meer van The Terminator 2? En wat zegt je huisdier over je liefdesleven?
Facebook haalde daarbij flink wat interessante feiten naar boven, zoals:
Hondenmensen hebben meer vrienden
Of nou ja, op Facebook dan. De gemiddelde hondenliefhebbers heeft 26 vrienden meer dan de gemiddelde kattenliefhebber. Mensen met katten zijn sneller vrienden met andere mensen met katten, terwijl hetzelfde geldt bij honden.
Kattenmensen zijn sneller single
Van iedereen met een kat, heeft 30 procent geen relatie. Bij hondenpersonen ligt dat percentage op 24 procent.
Mensen met een kat houden van boeken, tv-series en films
Daarmee zijn ze een stuk meer weg van binnenactiviteiten dan mensen met een hond. De kattenfans zijn vooral weg van fantasy, science fiction en Japanse animatie. Hieronder zie je welke boeken het vooral goed doen bij de huisdierliefhebbers:
Grey’s Anatomy is vooral populair onder hondenmensen
Daarnaast doen Entourage, The Voice en One Tree Hill het op seriegebied goed. Kattenfans kijken het liefst Naruto, Star Trek, Doctor Who en Pokémon.
Terminator 2 is een film voor kattenbezitters
The Notebook doet het op zijn beurt het beste bij bezitters van een hond. Frozen, Jackass en Troy vallen in het midden van de twee groepen.
Mensen met een hond wonen buiten de stad
Ergens is dat ook logisch: een hond moet wandelen, en dat gaat in een dorp met veel groen net wat makkelijker. Kattenmensen zijn vooral in steden te vinden. Hoewel deze data zich op de VS baseert, vermoeden we dat hetzelfde in andere landen ook opgaat.
Het onderzoek laat ons wat geinige data over huisdierem zien, maar de manier waarop de data is vergaard is net zo interessant. Facebook kan zo specifiek in zijn data zoeken, dat ze een profiel kunnen schetsen bij allerlei voorkeuren. Handig voor adverteerders. En laat dat nou net de manier zijn waarop het bedrijf geld verdient…