Facebook was zelf een klant van het omstreden Geofeedia, een tool waarmee marketeers, nieuwsorganisaties en politie berichten op sociale media kunnen monitoren. Facebook bevestigt tegen The Verge dat het een klant was van het bedrijf. De website schreef dat eerder op basis van beweringen van twee oud-medewerkers van Geofeedia.
Met Geofeedia is het mogelijk om berichten op sociale media in de gaten te houden. De dienst is sinds vorige week omstreden, nadat de American Civil Liberties Union (ACLU) een blog over de tool publiceerde. Daarin stond onder meer dat het bedrijf deals had gesloten met Facebook, Instagram en Twitter.
Daardoor kon Geofeedia meer data over de gebruikers van de sociale netwerken verzamelen. Volgens de ACLU hebben opsporingsdiensten de tool onder meer gebruikt om vorig jaar de protesten in Baltimore in 2015 te volgen, na de dood van Freddie Gray. Ook de protesten in Ferguson, die werden gehouden na de dood van Michael Brown, werden gevolgd.
Facebook reageerde door te doen alsof zijn neus bloedt. Het bedrijf zei Geofeedia de toegang tot zijn data te hebben ontzegd. Maar niet alleen opsporingsdiensten waren klant van het bedrijf. Ook Facebook heeft gebruik gemaakt van de diensten die Geofeedia levert. Een woordvoerder van Facebook heeft tegen The Verge bevestigd dat het bedrijf inderdaad een klant was, maar wilde verder niet reageren.
In april 2015 schreef Geofeedia op een blog dat zijn tool was gebruikt om een indringer in het kantoor van een CEO van een groot bedrijf te betrappen. Tegen The Verge beweren twee oud-medewerkers dat het zou gaan om Mark Zuckerberg, de CEO van Facebook.