Facebook Messenger heeft een nieuwe functionaliteit die verdacht veel lijkt op wat we al kennen van Snapchat: Messenger Codes. Daarmee kunnen gebruikers een persoonlijke profielcode maken. Andere gebruikers kunnen die code gebruiken om onderling met elkaar in contact te komen, door de code te scannen met de camera in hun smartphone.
Bedrijven kunnen de codes ook gebruiken om direct in contact te komen met hun klanten. Daarnaast kunnen gebruikers en bedrijven nu ook een directe link aanvragen. Zodra gebruikers daarop klikken, opent een gesprek op Facebook Messenger. De link is te krijgen door aan het einde van de url m.me/___ jouw gebruikersnaam in te voeren.
Het aantal mensen dat gebruik maakt van Facebook Messenger is de afgelopen maanden gestaag gestegen. Volgens Facebook heeft Messenger nu 900 miljoen gebruikers. Ook maken steeds meer bedrijven gebruik van de dienst. Gisteren schreven we al over de opkomst van chatbots bij andere berichtendiensten, zoals Line en Kik.
De ontwikkelingen die Facebook nu bij Messenger heeft doorgevoerd passen in dezelfde strategie: uiteindelijk moet Messenger een platform worden waar de interactie tussen bedrijven en klanten gaat plaatsvinden. In Nederland heeft KLM al een eerste stap gezet: bij de vliegmaatschappij kun je nu namelijk inchecken via Messenger.