Adverteerders op Facebook kunnen nog steeds bepaalde advertenties verbergen voor mensen met een bepaalde ethnische afkomst. Dat ontdekte ProPublica, toen het bedrijf een aantal test-advertenties plaatste. Eind 2016 beloofde Facebook zijn advertentiesysteem te verbeteren, nadat ProPublica met tests aantoonde dat discriminerend adverteren mogelijk was.
Het was mogelijk om een advertentie voor huizenverkoop of -verhuur te plaatsen, maar deze te verbergen voor mensen met een Afro-Amerikaanse, Aziatisch-Amerikaanse of Latino-afkomst. Dat gaat tegen de verscherpte regels van Facebook in en is mogelijk in strijd met de Amerikaanse wet. Maar het blijkt nog steeds mogelijk om de advertenties voor bepaalde groepen te verbergen.
Proefadvertenties
ProPublica probeerde dit uit door reclames voor huurhuizen in te kopen en te vragen die niet te tonen aan onder meer Afro-Amerikanen, moeders met kinderen op de middelbare school, joden en Spaanssprekenden. Binnen een paar minuten werden de advertenties zonder meer goedgekeurd.
Een advertentie werd wel wat langer beoordeeld. Het ging om reclame voor potentiële huurders met interesse in de islam. Na 22 minuten kreeg ook deze advertentie toestemming. Volgens de regels van Facebook hadden alle reclames van ProPublica afgewezen moeten worden of automatisch om certificering gevraagd moeten worden.
Facebook gaat voortaan om certificering vragen bij alle advertenties waarbij gevraagd wordt een publiek buiten te sluiten.