Google projecteert de trending zoektermen op de muur in hun kantoor, Wehkamp heeft een real-time overzicht van aankopen op de kaart van Nederland in hun lobby hangen en zelfs op de Numrush Newsroom vindt je direct een aantal statistieken bij entree. Maar echt indrukwekkend wordt het pas wanneer je de lobby van een van de datacenters van Facebook binnenstapt.
Diep in de woestijn van Prineville, Oregon vinden we een van de nieuwere datacenters van ‘s-werelds grootste sociaal netwerk. Bij binnenkomst is een groot HD scherm met daarop de statistieken van de performance van het centrum haast niet te ontwijken.
Het is een toonbeeld van de manier waarop CEO Mark Zuckerberg kijkt naar de manier waarop (technische) problemen kunnen worden opgelost: het delen van inzicht en idee. Dat concept voert het bedrijf nog iets verder door met de lancering van twee dashboards op het eigen sociale netwerk, waardoor de hele wereld inzicht krijgt in het functioneren van de 2 grootste datacenters van Facebook.
Naast deze dashboards zal het sociale netwerk de komende periode nog meer inzichten en informatie gaan delen middels het Open Computing Project. Zo zijn bijvoorbeeld ook de blauwdrukken van het datacenter openbaar gemaakt, waardoor je nu – gecombineerd met deze dashboards – inzage hebt in hoe de bouwkeuzes impact hebben op de performance.
Facebook staat niet alleen in deze jacht naar optimalisatie. Tijdens SXSW in maart schreef ik al over “de paradox van de cloud” of de carbon-footprint van elke tweet of statusupdate op Facebook.
Het is misschien een klein beginnetje, maar machtig interessant! Bekijk hier de stats van Facebook’s datacenter in Prineville en hier de gegevens van Forest City.